Szansa rozwoju dla absolwentów i specjalistów

W centrach usług biznesowych pracuje już ponad 50 tys. osób, a wkrótce liczba pracowników może tam wzrosnąć do 70 tys.

Publikacja: 23.06.2010 02:51

W 2009 r., gdy wiele polskich firm ogłaszało zwolnienia grupowe, branża usług biznesowych była jedną z nielicznych, które zwiększały zatrudnienie. Według Fundacji Instytut Outsourcingu w centrach BPO i SSC pracuje ok. 50 tys. osób, a w najbliższych latach ma tam przybyć 20 – 25 tys. pracowników.

– Koszty usług księgowych i kadrowo-płacowych w Polsce są mniej więcej cztery razy niższe niż w Skandynawii – podkreśla Łukasz Gajewski, prezes Target BPO, która szuka teraz klientów w Danii. Krystian Bestry, dyrektor zarządzający centrum Infosys BPO, podkreśla, że o rozwoju outsourcingu w Polsce decyduje dostępność dużej grupy absolwentów szkół wyższych, zwłaszcza ekonomii i administracji.

Jednak usługi biznesowe to szansa także dla filologów, szczególnie tych z biegłą znajomością języków skandynawskich czy wschodnioeuropejskich. Niekiedy to właśnie umiejętności językowe są dużo bardziej poszukiwane i wyżej wyceniane niż kierunkowe wykształcenie ekonomiczne. – Łatwiej możemy doszkolić pracowników w finansach niż w językach obcych – wyjaśnia dyr. Bestry.

Co prawda na forach internetowych często pojawiają się narzekania na niskie płace w BPO (średnio 2 – 3 tys. zł brutto miesięcznie), ale szefowie centrów przypominają ,że za to dużo inwestują w rozwój i szkolenia pracowników. A ci, zdobywając nowe kwalifikacje, mają szanse na wzrost wynagrodzeń.

Marek Grodziński z Capgemini podkreśla, że wielu pracowników może liczyć na podwyżki wraz z awansem – tylko w ubiegłym roku firma awansowała 350 z ponad 2 tys. pracowników centrów BPO w Krakowie i Katowicach.

Centra BPO i SSC coraz częściej szukają też wysoko wykwalifikowanych specjalistów, najchętniej z regionalnym doświadczeniem. – Nastawiamy się na to, że Polska nie będzie już centrum transakcji, ale zaawansowanych procesów high-end, które wymagają wysokiej klasy specjalistów – przewiduje Marek Grodziński.

– Nowe usługi, które świadczymy, są już bardziej zaawansowane, więc coraz częściej szukamy nie tylko absolwentów, ale także ekspertów z kilkuletnim doświadczeniem, najlepiej międzynarodowym – podkreśla Jacek Levernes, szef Globalnego Centrum Biznesowego HP we Wrocławiu, które ma wkrótce zwiększyć zatrudnienie z 1800 do 2500 osób.

W 2009 r., gdy wiele polskich firm ogłaszało zwolnienia grupowe, branża usług biznesowych była jedną z nielicznych, które zwiększały zatrudnienie. Według Fundacji Instytut Outsourcingu w centrach BPO i SSC pracuje ok. 50 tys. osób, a w najbliższych latach ma tam przybyć 20 – 25 tys. pracowników.

– Koszty usług księgowych i kadrowo-płacowych w Polsce są mniej więcej cztery razy niższe niż w Skandynawii – podkreśla Łukasz Gajewski, prezes Target BPO, która szuka teraz klientów w Danii. Krystian Bestry, dyrektor zarządzający centrum Infosys BPO, podkreśla, że o rozwoju outsourcingu w Polsce decyduje dostępność dużej grupy absolwentów szkół wyższych, zwłaszcza ekonomii i administracji.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej