Nasze marki jadą w świat

Dzięki zachodnim sieciom sklepów rośnie eksport polskich towarów

Publikacja: 22.07.2010 05:13

Nasze marki jadą w świat

Foto: Materiały Producenta

Produkty „made in Poland” coraz częściej są symbolem dobrej jakości za niezłą cenę, dlatego zachodnie sieci handlowe decydują się na ich eksport. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, na przełomie lipca i sierpnia w 1,6 tys. niemieckich sklepów Rossmann znajdzie się marka kosmetyków Lirene produkowana przez Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris.

– Negocjacje trwały ponad dwa lata, testy wypadły korzystnie i pierwsze dostawy kosmetyków trafiły już do niemieckich sklepów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakładamy, że w tym kanale sprzedaży będziemy generować kilka procent naszych przychodów – mówi „Rzeczpospolitej” Henryk Orfinger, prezes Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris.

Polscy producenci od kilku lat za pośrednictwem zachodnich sieci podbijają też inne rynki zagraniczne. Centrale handlowych gigantów coraz częściej zamawiają nie tylko produkty pod markami własnymi, ale także polskimi brandami.

– W Wielkiej Brytanii polskie marki dostępne są w 563 sklepach, w ciągu najbliższych kilku tygodni liczba ta powiększy się o ponad 80 nowych placówek. Można wybierać spośród ponad 210 produktów, ich liczba również powiększy się o kolejne 30. Nowości są efektem rosnącego zainteresowania polskimi produktami. Po spowolnieniu w roku 2009, od początku roku ich sprzedaż rośnie o kilka procent – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska. Brytyjska centrala od lat kupuje w Polsce także owoce i warzywa – już kilka lat temu co trzeci pomidor sprzedawany w Tesco pochodził z Polski. W tym przypadku impulsem była fala wyjazdów Polaków do Wielkiej Brytanii jednak wiele firm decyduje się na import polskich produktów czy zlecanie tu produkcji swoich marek własnych z powodu niższych cen i wysokiej jakości.

Tylko sklepy sieci dyskontowej Lidl z dziewięciu krajów europejskich w latach 2008 – 2009 kupiły wyprodukowane w Polsce towary o wartości 1 mld zł. – Polskie produkty ukazują się regularnie w gazetkach reklamowych, a w Irlandii już kilkakrotnie zaproponowaliśmy konsumentom tydzień kuchni polskiej – wyjaśnia Anna Sroczyńska z polskiego Lidla.

Dla firm to szansa na wejście na nowe rynki, których podbój bez pośrednictwa sieci byłby znacznie trudniejszy. Eksport wspierają wszystkie największe sieci handlowe, jak Biedronka, Carrefour czy Auchan. Ogółem zachodnie sieci rocznie wysyłają już z Polski produkty warte nawet kilka miliardów złotych, a ich wartość stale rośnie. O ile – trudno szacować, polskie oddziały koncernów z reguły bowiem pośredniczą w rozmowach tylko na początku – później firmy kontaktują się już bezpośrednio z centralą. – Kilkadziesiąt polskich spółek współpracuje z sukcesem z sieciami koncernu poza Polską – mówi Renata Juszkiewicz, dyrektor przedstawicielstwa grupy Metro w Polsce prowadzącej sieci Real i Makro.

Firmom spożywczym jest łatwiej wejść w ten sposób na inne rynki. – Rynek kosmetyczny ma inną specyfikę. To my musimy wyjść z inicjatywą, a negocjacje są bardzo długie – dodaje Henryk Orfinger.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autora

[mail=p.mazurkiewicz@rp.pl]p.mazurkiewicz@rp.pl[/mail][/i]

Produkty „made in Poland” coraz częściej są symbolem dobrej jakości za niezłą cenę, dlatego zachodnie sieci handlowe decydują się na ich eksport. Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, na przełomie lipca i sierpnia w 1,6 tys. niemieckich sklepów Rossmann znajdzie się marka kosmetyków Lirene produkowana przez Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris.

– Negocjacje trwały ponad dwa lata, testy wypadły korzystnie i pierwsze dostawy kosmetyków trafiły już do niemieckich sklepów. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zakładamy, że w tym kanale sprzedaży będziemy generować kilka procent naszych przychodów – mówi „Rzeczpospolitej” Henryk Orfinger, prezes Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji