PKP PLK nie dostaje kasy z Uni

Wykorzystaliśmy w tym roku 5,4 mld zł dotacji unijnych na budowę dróg i zaledwie 100 mln zł na nowe tory. Na wydanie 20 mld zł kolejarze mają jeszcze pięć lat. W innym przypadku fundusze przepadną

Aktualizacja: 23.10.2010 02:08 Publikacja: 23.10.2010 01:51

PKP PLK nie dostaje kasy z Uni

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, otrzymała w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko ok. 91 mln zł unijnych dotacji. Eksperci obawiają się, że może zabraknąć nam czasu na wykorzystanie wszystkich funduszy na budowę torów.

[ssrodtytul]Poniżej szacunków[/srodtytul]

– Mieliśmy nadzieję, że te płatności będą większe – przyznaje Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister infrastruktury odpowiedzialna za fundusze unijne. – Dopiero w tym roku mogliśmy składać wnioski o unijne wsparcie, wcześniej trwały dyskusje na temat sposobu wyliczania tzw. luki finansowej, od której zależy, o jakie środki możemy się ubiegać – wyjaśnia Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

W efekcie tegoroczne wydatki na nowe tory będą znacznie mniejsze, niż się spodziewano. W 2010 roku firmy pracujące dla PKP PLK miały wystawić faktury na łączną kwotę ok. 5,6 mld zł. – Wydamy od 2,7 do 3 mld zł – mówi Zbigniew Szafrański. – To wynika głównie z mniejszych, niż szacowaliśmy w kosztorysach, wartości kontraktów, które podpisujemy. Większość prac, które zaplanowaliśmy na ten rok, zostanie wykonana. Jednocześnie kilka zadań jest opóźnionych. Długo czekaliśmy np. na zgodę resortu finansów na podpisanie umowy na modernizację torów z Warszawy do Skierniewic czy na budowę Lokalnego Centrum Sterowania w Działdowie – wyjaśnia prezes Szafrański.

Najwięcej opóźnionych projektów jest na trasie z Warszawy do Gdyni. Powodem są kłopoty z uzyskaniem pozwoleń na budowę czy decyzji o zapewnieniu przez budżet wkładu własnego dla realizowanych inwestycji. – Dla wszystkich inwestycji kolejowych musimy uzyskać łącznie ok. tysiąca pozwoleń na budowę. To problem – przyznaje wiceminister infrastruktury.

[wyimek]9,2 mld zł wnioski kolejarzy o takiej wartości czekają na akceptację[/wyimek]

– W przyszłym roku zwrot z Brukseli powinien być już większy. Ale trudno dziś mówić, na jakie środki możemy liczyć – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które ocenia transportowe wnioski o dotacje. Władze PKP PLK szacują, że może to być ok. 1,1 mld zł. W tym samym czasie zwroty dla drogowców mają wynieść ok. 10 – 11 mld zł.

[srodtytul]Pieniądze za dwa lata[/srodtytul]

– W przyszłym roku wyślemy do komisji potwierdzenie wydania ok. 1,5 mld zł. Z tego dostaniemy ok. 63 – 65 proc., czyli ok. 945 – 975 mln zł – mówi minister Wolińska–Bartkiewicz. To wciąż niewiele. – Największe wydatki, a co za tym idzie największe zwroty, będą w latach 2013 – 2015 – dodaje wiceminister.

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały już z Centrum Unijnych Projektów Transportowych dziesięć umów na dofinansowanie. – Wartość tych podpisanych umów o dofinansowanie to ok. 5,6 mld zł. Analizowane są kolejne złożone przez nas wnioski o łącznej wartości ok. 9,2 mld zł. Jeszcze w tym miesiącu chcemy złożyć kolejne aplikacje o przyznanie unijnych środków na kwotę ok. 5,4 mld zł – mówi Zbigniew Szafrański. – Wydaje się, że opanowaliśmy już sposób składania dokumentów – dodaje prezes Szafrański.

– Jakość wniosków o wypłatę pieniędzy złożonych przez PKP PLK jest dobra, są one lepsze od tych, które składają miasta, i dużo lepsze od tych, które przysyłają nam porty lotnicze – podsumowuje Siejda.

PKP PLK na swoje inwestycje mają też do dyspozycji środki zarezerwowane przez marszałków w ramach regionalnych programów operacyjnych. Samorządy ze swojej puli zarezerwowały na modernizację w sumie 1123 km linii kolejowych ponad 624,4 mln euro. By sięgnąć po te pieniądze, będą potrzebować ok. 540 mln zł wkładu własnego.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki,

[mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

[ramka][srodtytul]Opinia: [/srodtytul]

[b]Janusz Piechociński Sejmowa Komisja Infrastruktury[/b]

Realizacja inwestycji kolejowych jest dramatycznie opóźniona. PKP PLK nie mogą liczyć na środki budżetowe na wkład własny, mają też coraz mniej czasu na wykorzystanie dostępnych pieniędzy. Obawiam się, że pojawi się pokusa, by ogłaszać przetargi na zadania większe niż dotąd w systemie projektuj i buduj.Inwestycje drogowe były dużo lepiej przygotowane, ale drogowcy mieli też od lat do dyspozycji dużo większe środki budżetowe na to przeznaczone. [/ramka]

[ramka][srodtytul]Pieniądze z Brukseli[/srodtytul]

Na wydanie 4,76 mld euro z programu „Infrastruktura i środowisko” PKP PLK mają czas do 2015 r. By uzyskać obiecany zwrot wydatków, musimy rozliczyć inwestycje, czyli wysłać niezbędne dokumenty do Brukseli do 2016 r., inaczej pieniądze przepadną. Przesunięcie środków z puli przeznaczonej na kolej np. na inwestycje drogowe jest możliwe jedynie za zgodą Komisji Europejskiej. Ta zaś wspiera rozwój transportu kolejowego jako bardziej przyjaznego dla środowiska, wątpliwe więc, by się na to zgodziła. Na transport drogowy Polska ma zarezerwowane 11,1 mld euro, na miejski 2 mld euro, na morski 600 mln, a na lotniczy – 400 mln euro. [/ramka]

PKP Polskie Linie Kolejowe, spółka odpowiedzialna za budowę i utrzymanie torów, otrzymała w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko ok. 91 mln zł unijnych dotacji. Eksperci obawiają się, że może zabraknąć nam czasu na wykorzystanie wszystkich funduszy na budowę torów.

[ssrodtytul]Poniżej szacunków[/srodtytul]

Pozostało 94% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji