Rolls-Royce: jakie silniki dla Airbusa A350

Rolls-Royce stoi wobec kosztownej zmiany strategii dla nowej rodziny silników Trent, bo Airbus waha się z projektem A350, a doszedł też problem wybuchu silnika w samolocie linii Qantas

Publikacja: 01.12.2010 08:41

Rolls-Royce: jakie silniki dla Airbusa A350

Foto: Bloomberg

Decyzja, jaką podejmą Brytyjczycy może wyznaczyć tendencję na rynku silników lotniczych na następną dekadę i wpłynie na szerszą rywalizację Airbusa z Boeingiem

Trent XWB jest najnowszym i fizycznie największym członkiem rodziny silników RR, które napędzają największe odrzutowce. Silnik z turbiną o większym przekroju od kadłuba Concorde'a i zużywający ponad tonę powietrza na sekundę jest najpotężniejszy i najbardziej elastyczny w lotnictwie cywilnym.

Jego producent i Airbus twierdzą, że jest w stanie napędzać wszystkie trzy warianty samolotu nowej generacji, A350. Dwusilnikowy odrzutowiec mający wejść do eksploatacji w 2013 r. będzie produkowany w trzech wersjach: A350-800, -900 i -1000 z możliwością zabierania odpowiednio 270, 314 i 350 pasażerów.

Rolls-Royce twierdzi, że Trent XWB będzie mieć siłę ciągu od 75 tys. funtów (nieco więcej od każdego z czterech używanych w A380) do 93 tys. dla wersji A350-1000. W branży pojawiły się jednak wątpliwości, czy ta najsilniejsza wersja będzie odpowiednia dla mini-jumbo A350-1000.

Niepokoje wynikają stąd,. że rodzina A350 ma prześcignąć dwóch konkurentów Boeinga: średniej wielkości B787 Dreamliner i większego B777 na 365 miejsc. — Błędem jest pomysł, że można wyposażyć w jeden rodzaj silnika samoloty dalekiego zasięgu zabierające od 250 do 350 osób — uważa konsultant lotniczy Richard Aboulafia z firmy Teal Group. Największy klient na A350, Qatar Airways dołączył do chóru krytycznych głosów. — Moim zdaniem, Rolls-Royce nie ma silnika dla A350-1000 — stwierdził w Paryżu prezes Akbar al-Baker.

Dodatkowym problemem dla projektantów silników jest możliwość zmiany zakresu siły ciągu Trenta XWB, bo klienci naciskają na Airbusa, by zmienił nadal wstępny projekt wersji A350-1000. — Staramy się pracować z Airbusem. Potrzebuje trochę pomocy dla tej wersji — oświadczył w Paryżu prezes Emirates, Tim Clark. — Chcielibyśmy samolot nieco większy, z większym ciągiem i zasięgiem, zabierający więcej na pokład — dodał.

Dla firmy z Derby oznacza to, że mogą zniknąć nadzieje na skupienie zakresu mocy dla A350 w jednym rozwiązaniu projektowym atrakcyjnym cenowo — uważają przedstawiciele przemysłu lotniczego. Twierdzą też, że RR pracuje już nad planem B. — Nie wykluczył możliwości dwóch wariantów XWB — mówi jeden z nich. Rzecznik RR stwierdził, że Trent XWB może ewoluować zgodnie z wymogami samolotu i nie chciał powiedzieć nic więcej. Poza tym, że firma prowadzi regularny dialog z Airbusem.

A dochodzi do tego wszystkiego w czasie, gdy RR ma do czynienia z konsekwencjami wybuchu i pożaru silnika w A380 Qantasa. Postępowanie wyjaśniające skupia się raczej na elemencie silnika, a nie na większej sile ciągu używanej przez Qantasa w długich lotach nad Pacyfikiem.

Stworzenie nowego wariantu XWB kosztowałoby mniej niż miliard dolarów potrzebny na opracowanie całkowicie nowego silnika. Ale koszty nawet względnie niewielkich zmian mogą szybko narosnąć. Pewien szef z branży silnikowej oszacował na 400 mln dolarów koszt wyodrębnienia nowego wariantu dużego silnika. — Zależy to od dodatkowej wielkości siły ciągu. Przy kilku tysiącach funtów można to osiągnąć systemami kontroli. Przy większym wzroście trzeba zwiększyć turbinę albo zmienić sprężarkę, ale koszty wzrosną wtedy w postępie geometrycznym — stwierdził i prosił, by go nie ujawniać.

Nie wiadomo, czy RR pójdzie na takie ryzyko wobec nadal niepewnego rynku dla A350-1000. Airbus sprzedał tylko 75 takich samolotów z łącznej liczby 573 A350.

Gdyby jednak taki projekt okazał się sukcesem, to konsekwencje byłyby większe dla obu firm. Airbus mógłby zadać mocniejszy cios B777, który zdominował atrakcyjny rynek 300-400 miejsc. Dla RR atutem stałaby się wyłączność. Teraz tylko jego silniki przewidziano dla A350, ale nie ma on wyłącznych praw na dostarczanie napędu dla tych samolotów.

Będzie musiał zadecydować, czy pojść śladem General Electric, który zdobył wyłączność na późniejsze wersje B777 w zamian za zwiększenie mocy swych GE90, największych na świecie silników dla odrzutowców.

Nie wiadomo, jak zareaguje Boeing — czy unowocześni B777, czy też odpowie nowym samolotem. Przejęcie części tego rynku podwoiłoby Rollsowi zwrot kosztów, ale musiałby sam ponosić ryzyko. Pozostanie przy Airbusie i wynegocjowanie umowy o wyłączności zapewniłoby mu mniejszy ale bardziej bezpieczny rynek. To drugie rozwiązanie doprowadziłoby do wyraźnej walki przez Atlantyk między Boeingiem i GE z jednej strony, a RR i Airbusem z drugiej o sprzedaż ponad 1000 samolotów 350-miejscowych w ciągu 20 lat.

Jeśli RR nie zrobi nic, to Boeing może to uznać za zaproszenie do unowocześnienia B777, odnowi sojusz z GE i zamknie RR i Airbusowi dostęp do tego segmentu rynku. — Bo w tym biznesie trzeba działać stanowczo i z wyczuciem. Jeśli popełnisz strategiczny błąd, to może cię kosztować przez 20 lat — podsumowuje pewien szef firmy.

Decyzja, jaką podejmą Brytyjczycy może wyznaczyć tendencję na rynku silników lotniczych na następną dekadę i wpłynie na szerszą rywalizację Airbusa z Boeingiem

Trent XWB jest najnowszym i fizycznie największym członkiem rodziny silników RR, które napędzają największe odrzutowce. Silnik z turbiną o większym przekroju od kadłuba Concorde'a i zużywający ponad tonę powietrza na sekundę jest najpotężniejszy i najbardziej elastyczny w lotnictwie cywilnym.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca