CSR mało znany w Polsce

Uczciwość wobec pracowników to dla Polaków główny wyznacznik społecznej odpowiedzialności w biznesie

Aktualizacja: 08.12.2010 05:29 Publikacja: 08.12.2010 03:29

CSR

CSR

Foto: PhotoXpress

Mniej istotne jest to, czy firmy włączają się w akcje charytatywne, w życie lokalnych społeczności, czy dbają o środowisko naturalne albo czy dotrzymują umów z kontrahentami.

Polacy, oceniając działalność firm w zakresie społecznej odpowiedzialności, zwanej w skrócie CSR (od ang. corporate social responsibility), zwracają uwagę przede wszystkim na problemy pracownicze. To jeden z głównych wniosków tegorocznego badania firmy MillwardBrown SMG/KRC prowadzonego w ramach projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”.

– Okazuje się, że elementarna uczciwość pracodawców, polegająca choćby na regularnym wypłacaniu pensji, jest najbardziej pożądanym zachowaniem społecznie odpowiedzialnej firmy – komentuje Anna Dyjas-Pokorska z MillwardBrown SMG/KRC

[srodtytul]Tajemniczy CSR [/srodtytul]

Jak wynika z badania, tylko 3 proc. Polaków zetknęło się obecnie z pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu lub jego anglojęzycznym odpowiednikiem.

Wszyscy uczestnicy badania oceniali cztery obszary standardowo zaliczane do CSR. Zdecydowanie na pierwszym miejscu znalazły się stosunki w miejscu pracy i relacje z pracownikami. Za najmniej istotną uczestnicy ankiety uznali współpracę z partnerami biznesowymi i odpowiedzialne zachowanie wobec klientów i konkurencji.

– Brak znajomości samego pojęcia CSR wśród ogółu Polaków nie dziwi. Ważne jest, co nasi rodacy sądzą o społecznej odpowiedzialności biznesu, gdy dowiadują się, co się pod tym pojęciem kryje – podkreśla Anna Dyjas-Pokorska.

[srodtytul]Etyka w finansach[/srodtytul]

W projekt „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu” zaangażowały się firmy z sześciu branż: finansowej, budowlanej, FMCG, farmaceutycznej, energetyczno-paliwowej i teleinformatycznej. Każdej z nich respondenci przypisali inne oczekiwania związane z CSR. Firmy z branży finansowej powinny przede wszystkim dbać o etyczne zachowania pracowników. Mniej istotna jest troska o środowisko naturalne. – Staramy się przekładać pojęcie CSR na pozytywne i doceniane zachowania w miejscu pracy. Rozpoczynamy edukację firmy w tym zakresie – mówił Wojciech Pronobis, dyrektor zarządzający ds. marketingu w grupie PZU i członek zarządu Fundacji PZU na konferencji inaugurującej projekt „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”.

Z kolei w przypadku branży budowlanej istotne jest to, by firmy stosowały neutralne i przyjazne dla środowiska technologie, a także dbały o bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników. Branża FMCG powinna zapewniać pracownikom godne warunki pracy i oferować produkty bezpieczne dla konsumentów. Farmaceutyczna ma natomiast dbać o przestrzeganie standardów etycznych we współpracy z lekarzami i farmaceutami, a także prowadzić edukację społeczną dotyczące profilaktyki zdrowotnej i metod leczenia. – Finansujemy akcję edukacyjną „Mam haka na raka” prowadzoną wspólnie z Polską Unią Onkologii – podkreślał Mariusz Frydrych, członek zarządu, dyrektor personalny firmy farmaceutycznej GlaxoSmithKline.

[srodtytul]Społeczne podejście[/srodtytul]

Jako najbardziej istotne działania CSR dla branży energetyczno-paliwowej wymieniano troskę o środowisko naturalne oraz dbałość o bezpieczeństwo załogi. – Wśród naszych pracowników są zarówno naukowcy, jak i pracownicy fizyczni. Dlatego musimy podchodzić indywidualnie do potrzeb szkoleniowych czy rozwojowych każdej grupy pracowniczej – mówi Marta Cydejko, dyrektor biura kadr i szkoleń w PGNiG.

Zapewnienie rozwoju infrastruktury teleinformatycznej, dbałość o bezpieczeństwo pracy pracowników i o środowisko naturalne to najważniejsze działania CSR wskazane dla branży teleinformatycznej.

– Telekomunikacja Polska oddzieliła działania związane z prowadzeniem biznesu od tych, które związane są bezpośrednio z działaniami na rzecz innych i pomocą potrzebującym – mówi Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.

Firmy, które zaangażowały się w stworzenie „Koalicji na rzecz odpowiedzialnego biznesu”, uznały, że najważniejsze są dla nich działania społeczne (np. włączenie się w życie lokalnych grup), relacje z kontrahentami i klientami (tak wskazały branże farmaceutyczna, finansowa, teleinformatyczna) oraz wpływ na środowisko naturalne (branża paliwowo-energetyczna). Żadna z branż nie uznała relacji w miejscu pracy za najistotniejsze działania z zakresu CSR.

[ramka]

[b]Koalicja pracodawców, polityków i mediów [/b]

Projekt pod nazwą „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu” realizuje organizacja pracodawców Pracodawcy RP, a wspiera Ministerstwo Gospodarki. „Rzeczpospolita” objęła nad nim patronat. W działania koalicji zaangażowane są firmy z sześciu branż, które otrzymają kodeks odpowiedzialnego biznesu wraz z podręcznikiem do jego wdrażania. Przygotowuje go firma doradcza PwC. – Kodeks będzie określał wzorce postępowania dla firm, które chcą być społecznie odpowiedzialne – mówi Irena Pichola, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w PwC. [/ramka]

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=g.raszkowska@rp.pl]g.raszkowska@rp.pl[/mail]

Mniej istotne jest to, czy firmy włączają się w akcje charytatywne, w życie lokalnych społeczności, czy dbają o środowisko naturalne albo czy dotrzymują umów z kontrahentami.

Polacy, oceniając działalność firm w zakresie społecznej odpowiedzialności, zwanej w skrócie CSR (od ang. corporate social responsibility), zwracają uwagę przede wszystkim na problemy pracownicze. To jeden z głównych wniosków tegorocznego badania firmy MillwardBrown SMG/KRC prowadzonego w ramach projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej