Reklama

CSR mało znany w Polsce

Uczciwość wobec pracowników to dla Polaków główny wyznacznik społecznej odpowiedzialności w biznesie

Aktualizacja: 08.12.2010 05:29 Publikacja: 08.12.2010 03:29

CSR

CSR

Foto: PhotoXpress

Mniej istotne jest to, czy firmy włączają się w akcje charytatywne, w życie lokalnych społeczności, czy dbają o środowisko naturalne albo czy dotrzymują umów z kontrahentami.

Polacy, oceniając działalność firm w zakresie społecznej odpowiedzialności, zwanej w skrócie CSR (od ang. corporate social responsibility), zwracają uwagę przede wszystkim na problemy pracownicze. To jeden z głównych wniosków tegorocznego badania firmy MillwardBrown SMG/KRC prowadzonego w ramach projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”.

– Okazuje się, że elementarna uczciwość pracodawców, polegająca choćby na regularnym wypłacaniu pensji, jest najbardziej pożądanym zachowaniem społecznie odpowiedzialnej firmy – komentuje Anna Dyjas-Pokorska z MillwardBrown SMG/KRC

[srodtytul]Tajemniczy CSR [/srodtytul]

Jak wynika z badania, tylko 3 proc. Polaków zetknęło się obecnie z pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu lub jego anglojęzycznym odpowiednikiem.

Reklama
Reklama

Wszyscy uczestnicy badania oceniali cztery obszary standardowo zaliczane do CSR. Zdecydowanie na pierwszym miejscu znalazły się stosunki w miejscu pracy i relacje z pracownikami. Za najmniej istotną uczestnicy ankiety uznali współpracę z partnerami biznesowymi i odpowiedzialne zachowanie wobec klientów i konkurencji.

– Brak znajomości samego pojęcia CSR wśród ogółu Polaków nie dziwi. Ważne jest, co nasi rodacy sądzą o społecznej odpowiedzialności biznesu, gdy dowiadują się, co się pod tym pojęciem kryje – podkreśla Anna Dyjas-Pokorska.

[srodtytul]Etyka w finansach[/srodtytul]

W projekt „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu” zaangażowały się firmy z sześciu branż: finansowej, budowlanej, FMCG, farmaceutycznej, energetyczno-paliwowej i teleinformatycznej. Każdej z nich respondenci przypisali inne oczekiwania związane z CSR. Firmy z branży finansowej powinny przede wszystkim dbać o etyczne zachowania pracowników. Mniej istotna jest troska o środowisko naturalne. – Staramy się przekładać pojęcie CSR na pozytywne i doceniane zachowania w miejscu pracy. Rozpoczynamy edukację firmy w tym zakresie – mówił Wojciech Pronobis, dyrektor zarządzający ds. marketingu w grupie PZU i członek zarządu Fundacji PZU na konferencji inaugurującej projekt „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”.

Z kolei w przypadku branży budowlanej istotne jest to, by firmy stosowały neutralne i przyjazne dla środowiska technologie, a także dbały o bezpieczeństwo i higienę pracy pracowników. Branża FMCG powinna zapewniać pracownikom godne warunki pracy i oferować produkty bezpieczne dla konsumentów. Farmaceutyczna ma natomiast dbać o przestrzeganie standardów etycznych we współpracy z lekarzami i farmaceutami, a także prowadzić edukację społeczną dotyczące profilaktyki zdrowotnej i metod leczenia. – Finansujemy akcję edukacyjną „Mam haka na raka” prowadzoną wspólnie z Polską Unią Onkologii – podkreślał Mariusz Frydrych, członek zarządu, dyrektor personalny firmy farmaceutycznej GlaxoSmithKline.

[srodtytul]Społeczne podejście[/srodtytul]

Reklama
Reklama

Jako najbardziej istotne działania CSR dla branży energetyczno-paliwowej wymieniano troskę o środowisko naturalne oraz dbałość o bezpieczeństwo załogi. – Wśród naszych pracowników są zarówno naukowcy, jak i pracownicy fizyczni. Dlatego musimy podchodzić indywidualnie do potrzeb szkoleniowych czy rozwojowych każdej grupy pracowniczej – mówi Marta Cydejko, dyrektor biura kadr i szkoleń w PGNiG.

Zapewnienie rozwoju infrastruktury teleinformatycznej, dbałość o bezpieczeństwo pracy pracowników i o środowisko naturalne to najważniejsze działania CSR wskazane dla branży teleinformatycznej.

– Telekomunikacja Polska oddzieliła działania związane z prowadzeniem biznesu od tych, które związane są bezpośrednio z działaniami na rzecz innych i pomocą potrzebującym – mówi Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.

Firmy, które zaangażowały się w stworzenie „Koalicji na rzecz odpowiedzialnego biznesu”, uznały, że najważniejsze są dla nich działania społeczne (np. włączenie się w życie lokalnych grup), relacje z kontrahentami i klientami (tak wskazały branże farmaceutyczna, finansowa, teleinformatyczna) oraz wpływ na środowisko naturalne (branża paliwowo-energetyczna). Żadna z branż nie uznała relacji w miejscu pracy za najistotniejsze działania z zakresu CSR.

[ramka]

[b]Koalicja pracodawców, polityków i mediów [/b]

Reklama
Reklama

Projekt pod nazwą „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu” realizuje organizacja pracodawców Pracodawcy RP, a wspiera Ministerstwo Gospodarki. „Rzeczpospolita” objęła nad nim patronat. W działania koalicji zaangażowane są firmy z sześciu branż, które otrzymają kodeks odpowiedzialnego biznesu wraz z podręcznikiem do jego wdrażania. Przygotowuje go firma doradcza PwC. – Kodeks będzie określał wzorce postępowania dla firm, które chcą być społecznie odpowiedzialne – mówi Irena Pichola, lider zespołu ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w PwC. [/ramka]

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=g.raszkowska@rp.pl]g.raszkowska@rp.pl[/mail]

Mniej istotne jest to, czy firmy włączają się w akcje charytatywne, w życie lokalnych społeczności, czy dbają o środowisko naturalne albo czy dotrzymują umów z kontrahentami.

Polacy, oceniając działalność firm w zakresie społecznej odpowiedzialności, zwanej w skrócie CSR (od ang. corporate social responsibility), zwracają uwagę przede wszystkim na problemy pracownicze. To jeden z głównych wniosków tegorocznego badania firmy MillwardBrown SMG/KRC prowadzonego w ramach projektu „Koalicja na rzecz odpowiedzialnego biznesu”.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Biznes
Renault na czarnej liście Kremla. Symboliczny wpis
Biznes
Pekin zaostrza kontrolę eksportu metali ziem rzadkich, sprzedaż mieszkań rośnie
Biznes
Nadciąga KSeF. Większość firm deklaruje co najmniej częściową gotowość
Biznes
Kawa jak złoto – ceny nie zatrzymują się, sieci hamują OZE, RPP tnie stopy
Biznes
Sojusz AI w Europie? Polska, Czechy i Bułgaria walczą o wspólną przyszłość
Reklama
Reklama