Opel idzie na giełdę. Opel spółką akcyjną

Opel zakończył procedurę zmiany statusu prawnego, a jego firma matka, General Motors, zapowiedziała wprowadzenie go na giełdę

Publikacja: 06.01.2011 13:00

Opel idzie na giełdę. Opel spółką akcyjną

Foto: Bloomberg

Sąd w Darmstadt zaaprobował wniosek firmy samochodowej z Rüsselsheim o zmianę jej statusu prawnego ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH) w spółkę akcyjną (AG) i zarejestrował ją pod oficjalną nazwą Adam Opel AG.

— To doskonały start w nowy rok i dalszy krok w realizacji naszych planów na przyszłość, dzięki którym wprowadzimy firmę z powrotem do strefy zysków — oświadczył prezes Opla/Vauxhalla, Nick Reilly. — Spółka akcyjna jest właściwą formą prawną dla tak dużego gracza przemysłowego jak Opel, zatrudniający ponad 40 tys. ludzi w Europie. Stwarza solidną płaszczyznę działania wobec konkurentów i podwyższa normy zarządzania i odpowiedzialności kierownictwa. Te same zasady zarządzania firmą wprowadzono również w nowym GM — dodał.

Najbardziej zadowolonym jest chyba Klaus Franz, szef rady pracowniczej i wiceprzewodniczący rady nadzorczej, który od dawna walczy o większą samodzielność Opla. Żądał powrotu do statusu spółki akcyjnej. Opel był nią od 1929 r., ale w 2005 r. gdy stał się częścią GM, Amerykanie zmienili jego status na spółkę z o. o. Według Franza, to był początek upadku firmy. W 2009 r. stała się niewypłacalna, uratował ją kredyt niemieckiego rządu.

Teraz Franz oświadczył, że zmiana statusu jest nowym startem firmy. To był jeden z zasadniczych wymogów zaakceptowania przez załogę programu restrukturyzacji (redukcji załogi o 8 tys. osób, zmniejszenia funduszu plac o 265 mln euro rocznie do 2014 r.). Teraz pracownicy będą mieć więcej możliwości współdecydowania z rada nadzorczą o planowaniu produktów i inwestycji. Spółka akcyjna gwarantuje ponadto większą przejrzystość — dodał.

Opel w oficjalnym komunikacie wyjaśnił, że nie będzie żadnych zmian w strukturze kierownictwa firmy. Nick Reilly pozostaje szefem wraz z 6-osobowym zarządem, Walter Borst jest nadal przewodniczącym rady nadzorczej, a Kluas Franz jego zastępcą.

Akcje Adam Opel AG nie będą notowane na giełdzie, GM pozostaje jedynym właścicielem firmy. Nie będzie tez zmian w systemie sprawozdań finansowych, bilanse kwartalne GM będę zawierać wyniki finansowe Opla — stwierdza komunikat z Rüsselsheim. Nick Reilly dodał od siebie, że debiut giełdowy „nie jest planowany ani dziś ani jutro”.

Tymczasem agencja DPA podała z Berlina, że General Motors ogłosił plany wprowadzenia Opla na giełdę. Decyzja o powrocie pojawia się w 5 lat po wycofaniu go z giełdy przez poprzednie kierownictwo GM.

Firmę założył w 1862 r. w Rüsselsheim Adam Opel. Od 1899 r. produkuje samochody, w 1929 r. stała się spółką akcyjną, w 2005 r. z ograniczoną odpowiedzialnością; Amerykanie wycofali ją z giełdy. Centralą jest nadal Rüsselsheim, gdzie powstał międzynarodowy ośrodek rozwoju technicznego zatrudniający 6 tys. inżynierów, techników i projektantów. Opel zainwestuje 11 mld euro w ciągu 5 lat. Miliard euro przeznaczy na opracowanie nowych i oszczędnych silników i układów przenoszenia napędu.

W grudniu udział rynkowy Opla wyniósł 10,35 proc. najwięcej od ponad 4 lat. W 2010 r. poniósł stratę ok. 1,4 mld euro,. głównie w I półroczu na skutek restrukturyzacji. W tym roku ma wypracować zysk operacyjny po odpisaniu 500 mln euro na restrukturyzację. W 2012 r. ma odzyskać pełną rentowność.

Sąd w Darmstadt zaaprobował wniosek firmy samochodowej z Rüsselsheim o zmianę jej statusu prawnego ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (GmbH) w spółkę akcyjną (AG) i zarejestrował ją pod oficjalną nazwą Adam Opel AG.

— To doskonały start w nowy rok i dalszy krok w realizacji naszych planów na przyszłość, dzięki którym wprowadzimy firmę z powrotem do strefy zysków — oświadczył prezes Opla/Vauxhalla, Nick Reilly. — Spółka akcyjna jest właściwą formą prawną dla tak dużego gracza przemysłowego jak Opel, zatrudniający ponad 40 tys. ludzi w Europie. Stwarza solidną płaszczyznę działania wobec konkurentów i podwyższa normy zarządzania i odpowiedzialności kierownictwa. Te same zasady zarządzania firmą wprowadzono również w nowym GM — dodał.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca