Ekologia w branży samochodowej

Na targach w Detroit producenci prześcigają się w prezentowaniu pojazdów oszczędnych

Publikacja: 11.01.2012 02:48

Hybrydowa Klasa E – ekologiczna nowość koncernu ze Stuttgartu

Hybrydowa Klasa E – ekologiczna nowość koncernu ze Stuttgartu

Foto: Mercedes

Korespondencja z De­tro­it

W De­tro­it po pro­stu nie wy­pa­da po­ka­zać się bez au­ta oszczęd­ne­go. Je­śli nie jest to po­jazd czy­sto elek­trycz­ny, to niech to bę­dzie cho­ciaż hy­bry­da. Pro­du­cen­ci chwa­lą się też sil­ni­ka­mi tra­dy­cyj­ny­mi – ben­zy­no­wy­mi i die­sla, któ­re są co­raz przy­jaź­niej­sze dla śro­do­wi­ska. Hy­bry­dy i au­ta elek­trycz­ne po­ka­za­ły Mer­ce­des, BMW, Le­xus, GM, Nis­san To­yo­ta, Acu­ra, Kia i Vo­lvo.

Mer­ce­des zor­ga­ni­zo­wał tu pre­mie­rę dwóch mo­de­li kla­sy E-300 Blue Tec Hy­brid i 400 Hy­brid. Po­zor­nie wy­glą­da­ją jak ty­po­we li­mu­zy­ny te­go pro­du­cen­ta. Tym­cza­sem w E300 za­mon­to­wa­no dwu­li­tro­wy sil­nik die­sla z tur­bo­do­ła­do­wa­niem, do­dat­ko­wo wy­po­sa­żo­ny w 27-kon­ny sil­nik elek­trycz­ny. W efek­cie to au­to bę­dzie spa­la­ło tyl­ko 4 li­try pa­li­wa na 100 ki­lo­me­trów. E400 jest więk­szy – ma 300-kon­ny sil­nik o po­jem­no­ści 3,5 li­tra. Ten mo­del spa­la wię­cej – ok. 8 li­trów na 100 km, ale ma znacz­nie lep­sze przy­spie­sze­nie. Oby­dwa au­ta przy szyb­ko­ści po­ni­żej 160 km/godz. mo­gą wy­łą­czyć sil­nik spa­li­no­wy i elek­trycz­nym kon­tro­lu­ją pręd­kość. Ta funk­cja zo­sta­ła na­zwa­na „że­glo­wa­niem". Także ma­new­ry wykonuje się głów­nie na sil­ni­ku elek­trycz­nym. Z ko­lei w ra­mach funk­cji Bo­ost sil­nik elek­trycz­ny wspie­ra spa­li­no­wy pod­czas przy­spie­sza­nia, na przy­kład w trak­cie wy­prze­dza­nia. Na razie cena tych aut nie jest znana, ale naj­praw­do­po­dob­niej nie bę­dzie się różni­ła od cen kla­sy E.

W au­ta elek­trycz­ne nie wie­rzy pre­zes Fia­ta/Chry­sle­ra Ser­gio Mar­chion­ne. Cho­ciaż Fiat i Chry­sler nie za­mie­rza­ją się pod­da­wać w tej kon­ku­ren­cji.

–Nie wi­dzę ta­kiej możli­wo­ści, aby mo­gły one zgar­nąć zna­czą­cy udział w ryn­ku, na przy­kład 20 pro­cent. Wi­dać, że sprze­da­ją się bar­dzo po­wo­li. Ale ta­ki na­pęd bę­dzie­my mieć i my. Elek­trycz­ne­go fia­ta 500 za­cznie­my pro­du­ko­wać pod ko­niec te­go ro­ku ­– po­wie­dział Mar­chion­ne „Rz".

Z Mar­chion­ne zga­dza się Bran­don Ma­son z PwC Au­to­facts. Je­śli można zmniej­szyć spa­la­nie w sil­ni­ku tra­dy­cyj­nym o 15 – 20 pro­cent, to nikt nie bę­dzie szu­kał au­ta z na­pę­dem al­ter­na­tyw­nym – mó­wi. Je­śli jed­nak możli­wa jest pro­duk­cja aut z na­pę­dem mie­sza­nym i utrzy­ma­nie ich ce­ny na po­zio­mie ta­kich z sil­ni­kiem spa­li­no­wym, to mo­że się ono oka­zać atrak­cyj­ne, zwłasz­cza w wyższych seg­men­tach ryn­ku – do­da­je.

Zda­niem Eda Hel­l­wi­ga z fir­my ana­li­tycz­nej Ed­munds.com kon­ku­ren­cja na ryn­ku aut elek­trycz­nych i hy­bry­do­wych bę­dzie bar­dzo za­żar­ta. – Ten rok po­każe, czy hy­bry­dy i elek­trycz­ne ma­ją rze­czy­wi­ście przy­szłość, czy kie­row­cy wo­lą ra­czej au­ta tra­dy­cyj­ne, za to bar­dzo oszczęd­ne – mó­wi „Rz".

W USA sprze­daż aut w ro­ku 2011 wzro­sła o 10 proc., ale tych z na­pę­dem al­ter­na­tyw­nym za­le­d­wie o 2,3 proc., choć do każde­go z nich rząd do­pła­ca 7,5 tys. dol. Na­wet Che­vro­let Volt, któ­ry w ubie­głym ro­ku zo­stał au­tem ro­ku w USA, nie był w sta­nie sprze­dać pla­no­wa­nych 10 tys. aut, tyl­ko nie­co po­nad 7 tys., a Nis­san Le­af jesz­cze mniej przy pla­nach 8,7 tys. sztuk.

– Te au­ta mu­szą sta­nieć, a do te­go jesz­cze mu­si być od­po­wied­nia in­fra­struk­tu­ra – mó­wi Hel­l­wig. Ty­le że pro­du­cen­tom eko­lo­gicz­nych aut za­mie­rza na­dal po­ma­gać rząd USA. Po pierw­sze, nie pla­nu­je li­kwi­da­cji do­płat, a po dru­gie, według przygotowywanych przepisów w 2016 r. żad­ne au­to oso­bo­we nie będzie mo­gło spa­lać wię­cej niż 8 li­trów na 100 km. Dzi­siaj śred­nia to ok. 14 li­trów.

Korespondencja z De­tro­it

W De­tro­it po pro­stu nie wy­pa­da po­ka­zać się bez au­ta oszczęd­ne­go. Je­śli nie jest to po­jazd czy­sto elek­trycz­ny, to niech to bę­dzie cho­ciaż hy­bry­da. Pro­du­cen­ci chwa­lą się też sil­ni­ka­mi tra­dy­cyj­ny­mi – ben­zy­no­wy­mi i die­sla, któ­re są co­raz przy­jaź­niej­sze dla śro­do­wi­ska. Hy­bry­dy i au­ta elek­trycz­ne po­ka­za­ły Mer­ce­des, BMW, Le­xus, GM, Nis­san To­yo­ta, Acu­ra, Kia i Vo­lvo.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca