Ekologia w branży samochodowej

Na targach w Detroit producenci prześcigają się w prezentowaniu pojazdów oszczędnych

Publikacja: 11.01.2012 02:48

Hybrydowa Klasa E – ekologiczna nowość koncernu ze Stuttgartu

Hybrydowa Klasa E – ekologiczna nowość koncernu ze Stuttgartu

Foto: Mercedes

Korespondencja z De­tro­it

W De­tro­it po pro­stu nie wy­pa­da po­ka­zać się bez au­ta oszczęd­ne­go. Je­śli nie jest to po­jazd czy­sto elek­trycz­ny, to niech to bę­dzie cho­ciaż hy­bry­da. Pro­du­cen­ci chwa­lą się też sil­ni­ka­mi tra­dy­cyj­ny­mi – ben­zy­no­wy­mi i die­sla, któ­re są co­raz przy­jaź­niej­sze dla śro­do­wi­ska. Hy­bry­dy i au­ta elek­trycz­ne po­ka­za­ły Mer­ce­des, BMW, Le­xus, GM, Nis­san To­yo­ta, Acu­ra, Kia i Vo­lvo.

Mer­ce­des zor­ga­ni­zo­wał tu pre­mie­rę dwóch mo­de­li kla­sy E-300 Blue Tec Hy­brid i 400 Hy­brid. Po­zor­nie wy­glą­da­ją jak ty­po­we li­mu­zy­ny te­go pro­du­cen­ta. Tym­cza­sem w E300 za­mon­to­wa­no dwu­li­tro­wy sil­nik die­sla z tur­bo­do­ła­do­wa­niem, do­dat­ko­wo wy­po­sa­żo­ny w 27-kon­ny sil­nik elek­trycz­ny. W efek­cie to au­to bę­dzie spa­la­ło tyl­ko 4 li­try pa­li­wa na 100 ki­lo­me­trów. E400 jest więk­szy – ma 300-kon­ny sil­nik o po­jem­no­ści 3,5 li­tra. Ten mo­del spa­la wię­cej – ok. 8 li­trów na 100 km, ale ma znacz­nie lep­sze przy­spie­sze­nie. Oby­dwa au­ta przy szyb­ko­ści po­ni­żej 160 km/godz. mo­gą wy­łą­czyć sil­nik spa­li­no­wy i elek­trycz­nym kon­tro­lu­ją pręd­kość. Ta funk­cja zo­sta­ła na­zwa­na „że­glo­wa­niem". Także ma­new­ry wykonuje się głów­nie na sil­ni­ku elek­trycz­nym. Z ko­lei w ra­mach funk­cji Bo­ost sil­nik elek­trycz­ny wspie­ra spa­li­no­wy pod­czas przy­spie­sza­nia, na przy­kład w trak­cie wy­prze­dza­nia. Na razie cena tych aut nie jest znana, ale naj­praw­do­po­dob­niej nie bę­dzie się różni­ła od cen kla­sy E.

W au­ta elek­trycz­ne nie wie­rzy pre­zes Fia­ta/Chry­sle­ra Ser­gio Mar­chion­ne. Cho­ciaż Fiat i Chry­sler nie za­mie­rza­ją się pod­da­wać w tej kon­ku­ren­cji.

–Nie wi­dzę ta­kiej możli­wo­ści, aby mo­gły one zgar­nąć zna­czą­cy udział w ryn­ku, na przy­kład 20 pro­cent. Wi­dać, że sprze­da­ją się bar­dzo po­wo­li. Ale ta­ki na­pęd bę­dzie­my mieć i my. Elek­trycz­ne­go fia­ta 500 za­cznie­my pro­du­ko­wać pod ko­niec te­go ro­ku ­– po­wie­dział Mar­chion­ne „Rz".

Z Mar­chion­ne zga­dza się Bran­don Ma­son z PwC Au­to­facts. Je­śli można zmniej­szyć spa­la­nie w sil­ni­ku tra­dy­cyj­nym o 15 – 20 pro­cent, to nikt nie bę­dzie szu­kał au­ta z na­pę­dem al­ter­na­tyw­nym – mó­wi. Je­śli jed­nak możli­wa jest pro­duk­cja aut z na­pę­dem mie­sza­nym i utrzy­ma­nie ich ce­ny na po­zio­mie ta­kich z sil­ni­kiem spa­li­no­wym, to mo­że się ono oka­zać atrak­cyj­ne, zwłasz­cza w wyższych seg­men­tach ryn­ku – do­da­je.

Zda­niem Eda Hel­l­wi­ga z fir­my ana­li­tycz­nej Ed­munds.com kon­ku­ren­cja na ryn­ku aut elek­trycz­nych i hy­bry­do­wych bę­dzie bar­dzo za­żar­ta. – Ten rok po­każe, czy hy­bry­dy i elek­trycz­ne ma­ją rze­czy­wi­ście przy­szłość, czy kie­row­cy wo­lą ra­czej au­ta tra­dy­cyj­ne, za to bar­dzo oszczęd­ne – mó­wi „Rz".

W USA sprze­daż aut w ro­ku 2011 wzro­sła o 10 proc., ale tych z na­pę­dem al­ter­na­tyw­nym za­le­d­wie o 2,3 proc., choć do każde­go z nich rząd do­pła­ca 7,5 tys. dol. Na­wet Che­vro­let Volt, któ­ry w ubie­głym ro­ku zo­stał au­tem ro­ku w USA, nie był w sta­nie sprze­dać pla­no­wa­nych 10 tys. aut, tyl­ko nie­co po­nad 7 tys., a Nis­san Le­af jesz­cze mniej przy pla­nach 8,7 tys. sztuk.

– Te au­ta mu­szą sta­nieć, a do te­go jesz­cze mu­si być od­po­wied­nia in­fra­struk­tu­ra – mó­wi Hel­l­wig. Ty­le że pro­du­cen­tom eko­lo­gicz­nych aut za­mie­rza na­dal po­ma­gać rząd USA. Po pierw­sze, nie pla­nu­je li­kwi­da­cji do­płat, a po dru­gie, według przygotowywanych przepisów w 2016 r. żad­ne au­to oso­bo­we nie będzie mo­gło spa­lać wię­cej niż 8 li­trów na 100 km. Dzi­siaj śred­nia to ok. 14 li­trów.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się