Reklama

Ciężkie czasy dla linii lotniczych

Miniony rok nie był taki zły w transporcie lotniczym, bieżący będzie trudny – ocenia Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA

Publikacja: 01.02.2012 17:44

Ciężkie czasy dla linii lotniczych

Foto: Bloomberg

- Ze względu na słabe warunki gospodarcze w krajach zachodnich rynek przewozów pasażerskich wypadł dobrze  w 2011 r., przewozy osób zwiększyły się o 5,9 proc. – ogłosiło Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego IATA.

– Dużemu wzrostowi transportu pasażerskiego, głównie w I półroczu, należy przeciwstawić malejący rynek cargo, który zmalał o 0,2 proc. – dodała organizacja z Genewy, zrzeszająca ok.240 linii lotniczych, zapewniających 84 proc. regularnych połączeń.

W grudniu ludzie więcej podróżowali, przewozy wzrosły wiec o 5,4 proc., a mimo okresu świąt transport ładunków poprawił się o 0,2 proc. „W drugiej połowie roku pojawiło się spowolnienie, bo rynek podróży reaguje z opóźnieniem na spadek  zaufania, więc  przewozy frachtu wyraźnie zmalały" -dodaje IATA.

Wschodzące rynki Brazylia, Indie i Chiny zanotowały dwucyfrową poprawę w przewozach obu kategorii, w Japonii nastąpiło ich zmniejszenie o 15,2 proc.  w  następstwie  trzęsienia ziemi w marcu.

- Ostrożna poprawa zaufania w sektorze biznesu jest dobrą nowiną, ale mimo wszystko 2012 rok będzie trudny – stwierdził dyrektor generalny IATA, Tony Tyler.

Reklama
Reklama

Linie lotnicze przewożą rocznie około 3 mld ludzi i ponad jedną trzecią pod względem wartości towarów w handlu międzynarodowym.  - Rosnące zaufanie w biznesie i zachęcające informacje o gospodarce USA  mogą radować serce – dodał, ale ostrzegł,  że kryzys w strefie euro jest daleki do zakończenia. – Fiasko osiągnięcia trwałego rozwiązania będzie mieć zgubne konsekwencje dla gospodarek na świecie. Wpędziłoby też z całą pewnością branżę lotniczą pod kreskę – uważa.

Słabe euro pomogło jak na ironię branży turystycznej, ale podatki i restrykcyjne podejście do lotnictwa spowodowały, że europejscy przewoźnicy mieli najmniejszą rentowność  w głównych regionach działania.

Linie latynoskie wypracowały największy wzrost  regionalny o 10,2 proc., do czego przyczyniły się dobre warunki gospodarcze w poszczególnych krajach oraz wymiana handlowa z północą kontynentu i z  Azją.

Europejskie linie znalazły się na drugim miejscu ze wzrostem przewozu osób o 9,5 proc. Największy rynek cargo , Azja-Pacyfik, zmniejszył  przewozy ładunków o 4,8 proc.,  ale narobił w  transporcie ludzi wzrostem o 4,1 proc. Przewoźnicy z Afryki zanotowali   poprawę o 2,3 proc.,  stosunkowo niedużą z racji niepokojów społeczno-politycznych  w Afryce Płn.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama