Boeing nie chce rozmów o subsydiach

Boeing wyśmiał europejską ofertę zakończenia wojny handlowej o subsydia i przypomniał, że to Unia nie dostosowała się do werdyktu WTO

Publikacja: 28.02.2012 15:07

Boeing nie chce rozmów o subsydiach

Foto: Bloomberg

Niedawne sugestie Airbusa i europejskie, że różnice zdań można usunąć w rozmowach bez warunków wstępnych są „śmiechu warte" – oświadczył dziennikarzom w Waszyngtonie rzecznik Boeinga, Charlie Miller.

Unia Europejska i USA prowadzą od dawna spór o państwowe dotacje dla producentów samolotów, Airbusa i Boeinga, ostatnio na forum WTO. Obie strony wszczęły w Genewie odrębne, równolegle postępowania, że konkurent korzystał z finansowania sektora publicznego, które narusza reguły handlu międzynarodowego i wypacza uczciwą konkurencję w tym sektorze.

- Nagłe pragnienie Europejczyków spotkania się przy stole rozmów stało się zbyt oczywiste, gdy wyraźnie przegrali - stwierdza Miller.

Przedstawicielka Airbusa reagując na jego wypowiedź powiedziała, że Amerykanie  zaproponowali negocjacje po jednostronnym odstąpieniu od porozumienia z 1992 r. i zażądali od Unii rezygnacji z zaliczkowego finansowania podlegającego zwrotowi. Airbus odrzucił ten warunek.

Do obecnej wojny na słowa doszło przed werdyktem WTO w sprawie podtrzymania albo oddalenia poprzedniego orzeczenia korzystnego dla Unii. Źródła związane z ta sprawą twierdzą,  że organ rozjemczy WTO ogłosi w środę  29 lutego decyzje w związku z apelacją Waszyngtonu od werdyktu podtrzymującego skargę Unii, że subsydia dla Boeinga były sprzeczne z prawem.

W marcu 2011 r. WTO orzekła, że Boeing otrzymał bezprawnie 5,3 mld dolarów.

Po innej skardze amerykańskiej organizacja w Genewie dała Unii 6 miesięcy na dostosowanie się do jej ustaleń, że 18 mld dolarów subsydiów od  krajów Wspólnoty, w tym pomoc dla Airbsua na prace przy nowym samolocie (loaunch aid) jest niezgodne z pewnymi konkretnymi kryteriami. Unia miała od do 1 grudnia dostosować się do tego werdyktu, tego dnia ogłosiła, że zrobiła to.

Waszyngton zarzuca jednak, że UE nie spełniła wymogów werdyktu WTO i 9 grudnia zagroził posunięciami odwetowymi rzędu 7-10 mld dolarów rocznie. Amerykańskie źródło twierdzi, że prawdopodobnie Waszyngton będzie starał się w najbliższych kilku tygodniach uzyskać od WTO zgodę na zastosowanie sankcji wobec Unii.

Niedawne sugestie Airbusa i europejskie, że różnice zdań można usunąć w rozmowach bez warunków wstępnych są „śmiechu warte" – oświadczył dziennikarzom w Waszyngtonie rzecznik Boeinga, Charlie Miller.

Unia Europejska i USA prowadzą od dawna spór o państwowe dotacje dla producentów samolotów, Airbusa i Boeinga, ostatnio na forum WTO. Obie strony wszczęły w Genewie odrębne, równolegle postępowania, że konkurent korzystał z finansowania sektora publicznego, które narusza reguły handlu międzynarodowego i wypacza uczciwą konkurencję w tym sektorze.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji