Rośnie sprzedaż wina

W ciągu ostatnich pięciu lat wartość rynku urosła o ponad jedną czwartą

Publikacja: 17.04.2012 00:44

Rośnie sprzedaż wina

Foto: Bloomberg

Na wina przypada już 7 proc. łącznych wydatków Polaków na alkohole, które w ubiegłym roku sięgnęły 26 mld zł – wynika z najnowszego raportu grupy Ambra, lidera branży. Ale to nie koniec rozwoju tego rynku.

– W ciągu najbliższych pięciu lat udział win w polskim rynku alkoholi ma szansę przekroczyć 10 proc. – mówi „Rz" Robert Ogór, prezes Ambry. – To możliwe, ponieważ w latach 2012 – 2014 sprzedaż win stołowych, najbardziej popularnych spośród win oferowanych w Polsce, powinna rosnąć w tempie 9 – 10 proc. rocznie. W kolejnych latach w ślad za nimi powinna także rosnąć sprzedaż win musujących – dodaje szef Ambry.

Wina stołowe, czyli klasyczne wina gronowe, były motorem rynku w 2011 r. Wartość ich sprzedaży sięgnęła 1,2 mld zł i była o niemal 8 proc. wyższa niż rok wcześniej. Natomiast jej wielkość poszła w górę o niemal 10 proc., do 63,1 mln litrów. W tym samym czasie łączny popyt na wina w naszym kraju urósł o niecałe 4 proc., do 106 mln litrów. Nasze łączne wydatki na te alkohole zwiększyły się o 4,1 proc., do niemal 1,9 mld zł.

– Wina będą zyskiwać kosztem wódki i piwa nie tylko dlatego, że ich spożycie jest znacznie niższe niż w przypadku tych dwóch wiodących alkoholi w Polsce. Ich rosnąca popularność ma także związek ze zmianą postaw konsumenckich – mówi Robert Ogór. Jego zdaniem moda na wino to m.in. efekt częstszych niż kiedyś zagranicznych podróży Polaków, wzrostu dochodów oraz wiedzy na temat tych alkoholi.

Z raportu Ambry wynika, że statystyczny Polak wypija zaledwie 3,4 l wina rocznie. To ponad 13 razy mniej niż przeciętny Francuz, który spożywa najwięcej wina w Europie. Znacznie więcej niż my win spożywają także Węgrzy i Niemcy, po mniej więcej 24 litry per capita rocznie.

– Swoje pięć minut na rynku wina dostrzegły największe polskie sieci dyskontowe, czyli Biedronka i Lidl. Obie bardzo powiększyły ofertę tych produktów i w ubiegłym roku przeprowadzały intensywne akcje promocyjne – mówi Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG.

W 2011 roku dyskonty sprzedały o ponad jedną piątą win więcej niż rok wcześniej. Wartość sprzedawanych przez nie win urosła zaś o niemal 32 procent.

Zarówno Lidl, jak i Biedronka zapowiadają, że w tym roku będą ponownie zwiększać ofertę win. – Jeżeli spojrzymy na konsumpcję wina w Polsce i porównamy ją z krajami zachodnimi, jesteśmy praktycznie na samym końcu – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska z Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciela Biedronki. – Z tego też powodu rozwój oferty w tym zakresie jest bardzo interesujący dla naszej firmy.

– Dalsza kampania marketingowa sklepów dyskontowych i inwestycje w poszerzanie oferty mogą wpłynąć na strukturę rynku. Przyczyni się to do dalszej popularyzacji spożycia wina w Polsce, ale równocześnie może spowodować spadek cen i marż, a w konsekwencji zagrozić istnieniu sklepów specjalistycznych – uważa Grauer.

Biedronka koncentruje się na rozwijaniu oferty win kosztujących 10 – 20 zł za butelkę. Na wina w tej cenie przypada niemal połowa polskiego rynku win stołowych. Droższe wina, za ponad 30 zł, mają tylko 4 proc. udziałów w rynku.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Na wina przypada już 7 proc. łącznych wydatków Polaków na alkohole, które w ubiegłym roku sięgnęły 26 mld zł – wynika z najnowszego raportu grupy Ambra, lidera branży. Ale to nie koniec rozwoju tego rynku.

– W ciągu najbliższych pięciu lat udział win w polskim rynku alkoholi ma szansę przekroczyć 10 proc. – mówi „Rz" Robert Ogór, prezes Ambry. – To możliwe, ponieważ w latach 2012 – 2014 sprzedaż win stołowych, najbardziej popularnych spośród win oferowanych w Polsce, powinna rosnąć w tempie 9 – 10 proc. rocznie. W kolejnych latach w ślad za nimi powinna także rosnąć sprzedaż win musujących – dodaje szef Ambry.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej