Reklama

Rośnie sprzedaż wina

W ciągu ostatnich pięciu lat wartość rynku urosła o ponad jedną czwartą

Publikacja: 17.04.2012 00:44

Rośnie sprzedaż wina

Foto: Bloomberg

Na wina przypada już 7 proc. łącznych wydatków Polaków na alkohole, które w ubiegłym roku sięgnęły 26 mld zł – wynika z najnowszego raportu grupy Ambra, lidera branży. Ale to nie koniec rozwoju tego rynku.

– W ciągu najbliższych pięciu lat udział win w polskim rynku alkoholi ma szansę przekroczyć 10 proc. – mówi „Rz" Robert Ogór, prezes Ambry. – To możliwe, ponieważ w latach 2012 – 2014 sprzedaż win stołowych, najbardziej popularnych spośród win oferowanych w Polsce, powinna rosnąć w tempie 9 – 10 proc. rocznie. W kolejnych latach w ślad za nimi powinna także rosnąć sprzedaż win musujących – dodaje szef Ambry.

Wina stołowe, czyli klasyczne wina gronowe, były motorem rynku w 2011 r. Wartość ich sprzedaży sięgnęła 1,2 mld zł i była o niemal 8 proc. wyższa niż rok wcześniej. Natomiast jej wielkość poszła w górę o niemal 10 proc., do 63,1 mln litrów. W tym samym czasie łączny popyt na wina w naszym kraju urósł o niecałe 4 proc., do 106 mln litrów. Nasze łączne wydatki na te alkohole zwiększyły się o 4,1 proc., do niemal 1,9 mld zł.

– Wina będą zyskiwać kosztem wódki i piwa nie tylko dlatego, że ich spożycie jest znacznie niższe niż w przypadku tych dwóch wiodących alkoholi w Polsce. Ich rosnąca popularność ma także związek ze zmianą postaw konsumenckich – mówi Robert Ogór. Jego zdaniem moda na wino to m.in. efekt częstszych niż kiedyś zagranicznych podróży Polaków, wzrostu dochodów oraz wiedzy na temat tych alkoholi.

Z raportu Ambry wynika, że statystyczny Polak wypija zaledwie 3,4 l wina rocznie. To ponad 13 razy mniej niż przeciętny Francuz, który spożywa najwięcej wina w Europie. Znacznie więcej niż my win spożywają także Węgrzy i Niemcy, po mniej więcej 24 litry per capita rocznie.

Reklama
Reklama

– Swoje pięć minut na rynku wina dostrzegły największe polskie sieci dyskontowe, czyli Biedronka i Lidl. Obie bardzo powiększyły ofertę tych produktów i w ubiegłym roku przeprowadzały intensywne akcje promocyjne – mówi Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG.

W 2011 roku dyskonty sprzedały o ponad jedną piątą win więcej niż rok wcześniej. Wartość sprzedawanych przez nie win urosła zaś o niemal 32 procent.

Zarówno Lidl, jak i Biedronka zapowiadają, że w tym roku będą ponownie zwiększać ofertę win. – Jeżeli spojrzymy na konsumpcję wina w Polsce i porównamy ją z krajami zachodnimi, jesteśmy praktycznie na samym końcu – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska z Jeronimo Martins Dystrybucja, właściciela Biedronki. – Z tego też powodu rozwój oferty w tym zakresie jest bardzo interesujący dla naszej firmy.

– Dalsza kampania marketingowa sklepów dyskontowych i inwestycje w poszerzanie oferty mogą wpłynąć na strukturę rynku. Przyczyni się to do dalszej popularyzacji spożycia wina w Polsce, ale równocześnie może spowodować spadek cen i marż, a w konsekwencji zagrozić istnieniu sklepów specjalistycznych – uważa Grauer.

Biedronka koncentruje się na rozwijaniu oferty win kosztujących 10 – 20 zł za butelkę. Na wina w tej cenie przypada niemal połowa polskiego rynku win stołowych. Droższe wina, za ponad 30 zł, mają tylko 4 proc. udziałów w rynku.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Na wina przypada już 7 proc. łącznych wydatków Polaków na alkohole, które w ubiegłym roku sięgnęły 26 mld zł – wynika z najnowszego raportu grupy Ambra, lidera branży. Ale to nie koniec rozwoju tego rynku.

– W ciągu najbliższych pięciu lat udział win w polskim rynku alkoholi ma szansę przekroczyć 10 proc. – mówi „Rz" Robert Ogór, prezes Ambry. – To możliwe, ponieważ w latach 2012 – 2014 sprzedaż win stołowych, najbardziej popularnych spośród win oferowanych w Polsce, powinna rosnąć w tempie 9 – 10 proc. rocznie. W kolejnych latach w ślad za nimi powinna także rosnąć sprzedaż win musujących – dodaje szef Ambry.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Biznes
Elektrim znowu przedmiotem sporu. Zygmunt Solorz będzie go bronić przed dziećmi
Biznes
Największa stocznia wojenna Rosji bez pieniędzy na działalność
Biznes
Banki chcą osobistej rozmowy z założycielem Polsatu
Biznes
Niemcy intensywnie kupują sprzęt dla wojska
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama