– Chcemy mieć do dyspozycji jeszcze jedną linię szerokotorową kończącą się w Europie, którą będą mogły być transportowane towary na południe Europy – uzasadnia realizację inwestycji nieopodal istniejącego Sławkowa Anton V. Ryshkov z Kolei Rosyjskich. – Wiedeń i Bratysława mają dostęp do największych portów morskich zarówno w północnej, jak i południowej Europie – dodaje Peter Sisolak, dyrektor strategii i spraw zagranicznych ZZSA Slovakia, słowackiego zarządcy infrastruktury kolejowej. – Po zakończeniu inwestycji czas dostawy towarów z krajów Bliskiego Wschodu do Europy skróci się z 30 do 17 dni – podkreśla Ryshkov.
Przejąć towary z morza
W ciągu roku między Europą a Azją transportowane są towary warte ok. 600 mld dolarów. Zaledwie 1 proc. w tego trafia na kolej, reszta dociera do odbiorców w Europie Zachodniej drogą morską. Inicjatorzy budowy kolejnego korytarza transportowego liczą, że jego uruchomienie przyciągnie na tory kolejne ładunki.
– Eksperci szacują, że możemy przejąć od 5 nawet do 15 proc. towarów transportowanych obecnie drogą morską. My szacujemy, że realne jest pozyskanie ok. 10 proc. Firmy będą zainteresowane tym, by ich towary trafiały bezpośrednio do centrum Europy – mówi Peter Sisolak.
Spółkę joint venture Breitspur Planungsgesellschaft, która ma się zająć realizacją inwestycji, powołały w 2009 roku koleje austriackie, rosyjskie, ukraińskie i słowackie.
Plany przewidują budowę od 390 km do 430 km nowych torów, w zależności od tego, który z planowanych przebiegów wariantów trasy zostanie wybrany. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 6,36 mld euro. Do końca 2012 r. ma powstać dokumentacja przetargowa niezbędna do ogłoszenia postępowania na przygotowanie studium wykonalności inwestycji.
W ciągu kolejnych 18 – 24 miesięcy ma powstać opracowanie, które określi przebieg trasy, miejsce powstania terminalu, wpływ inwestycji na środowisko i ostateczny koszt prac wraz z podziałem wydatków na poszczególne kraje. Budowa ma się rozpocząć w 2020 roku. – Chcemy, by pierwszy pociąg pojechał w 2025 roku, najpóźniej w 2028 roku – mówi Anton V. Ryshkov.