Reklama

PKP Intercity traci monopol na najbardziej lukratywnej trasie w Polsce

Czeski RegioJet zacznie wozić pasażerów pomiędzy Krakowem a Warszawą od września 2025 r. – ustaliła „Rzeczpospolita”. W perspektywie konkurencja dla PKP Intercity pojawi się również na innych trasach.

Aktualizacja: 13.08.2025 18:19 Publikacja: 13.08.2025 13:04

PKP Intercity traci monopol na najbardziej lukratywnej trasie w Polsce

Foto: Adobe Stock

PKP Intercity traci monopol na przewozy pasażerskie na jednej z najbardziej lukratywnych tras. Już w przyszłym miesiącu pomiędzy Krakowem a Warszawą zacznie kursować czeski RegioJet. Informacja o nowej relacji pojawiła się na Portalu Pasażera, oficjalnej stronie należącej do zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki Polskie Linie Kolejowe, która przydziela przewoźnikom miejsce na torach. 

Pierwszy kurs RegioJet widnieje z datą 18 września. Pociąg nr 3104 wyjeżdża ze stacji Kraków Główny o 8:49, przyjeżdża do Warszawy Centralnej o 11:54. Godzinę przed nim oraz godzinę po nim do Warszawy jedzie pendolino. Jest o pół godziny szybsze.

Czesi każą czekać na oficjalne informacje o połączeniu kolejowym Kraków-Warszawa

W rozkładzie dla RegioJet nie ma jeszcze ustalonej godziny na powrót z Warszawy do Krakowa. Należy przypuszczać, że ta informacja wkrótce się pojawi.

Oficjalnie Czesi nie informują jeszcze o uruchomieniu pierwszego wewnętrznego połączenia w Polsce. W środę infolinia RegioJet nie potwierdziła nam jeszcze pociągu z Krakowa do Warszawy. Natomiast przedstawiciel przewoźnika w Polsce Michał Plaza stwierdził, że trzeba czekać na komunikat spółki.

Reklama
Reklama

Dostaliśmy natomiast potwierdzenie z Polskich Linii Kolejowych. - Planowane jest kursowanie RegioJet w relacji Kraków – Warszawa w dniach 18 września – 25 października. Jesteśmy na etapie realizacji zamówienia przewoźnika – poinformowało biuro prasowe spółki. Po zakończeniu układania rozkładu jazdy, prawdopodobnie do końca tego tygodnia, szczegółowe informacje mają się znaleźć w Portalu Pasażera. Pociąg ma odjeżdżać z Warszawy Wschodniej do Krakowa ok. godz. 14.30.

RegioJet już od dłuższego czasu przygotowuje się do polskich torów. Rok temu złożył do regulatora rynku – Urzędu Transportu Kolejowego 9 wniosków w sprawie pasażerskich połączeń komercyjnych na polskich trasach krajowych. Siedem dotyczyło codziennych (1 para pociągów) połączeń Kraków – Gdynia – Kraków (o różnych godzinach), natomiast dwa pozostałe – codziennych relacji Kraków – Warszawa – Kraków oraz Warszawa – Gdynia – Warszawa.

Czytaj więcej

Kolej traci ładunki, ale zyskuje pasażerów. Padły kolejne rekordy frekwencji

Jest zgoda na więcej tras dla RegioJet w Polsce

Jak dowiedzieliśmy się w UTK, w ostatnich latach urząd wydał kilkanaście decyzji dotyczących otwartego dostępu, które umożliwiają RegioJet wykonywanie otwartego dostępu m.in. w relacji Kraków – Warszawa, także jako część dłuższej trasy objętej decyzją (np. Kraków – Gdynia). - Uruchomienie takich połączeń jest możliwe już od kilku lat. Najnowsze decyzje umożliwiają RegioJet wykonywanie przewozów nawet do 2035 r. Po uzyskaniu decyzji dotyczącej otwartego dostępu, aplikant zawiera z zarządcą infrastruktury umowę o przydzielenie zdolności przepustowej, na podstawie której możliwe jest składanie konkretnych wniosków dotyczących konstrukcji rozkładu jazdy – informuje rzecznik UTK Tomasz Frankowski. Oprócz trasy Kraków-Warszawa, RegioJet ma zgodę na przewozy pasażerów m.in. w relacjach: Kraków-Split/Rijeka, Praga-Przemyśl, Przemyśl-Hannover, Warszawa-Berlin, Warszawa-Brenner/Landeck-Zams, Warszawa-Oostende, Warszawa-Wiedeń, Wiedeń-Przemyśl.

Do Polski przymierzają się także inni zagraniczni przewoźnicy. Decyzje dotyczące otwartego dostępu otrzymał od UTK LeoExpress (przewozy na trasach Kraków-Praga, Praga-Medyka, Praga-Terespol, Wrocław-Praga, Kraków-Warszawa), FlixTrain (Warszawa-Berlin) oraz Gepard Express (Praga-Medyka, Split-Wilno, Praga-Terespol, Praga-Wilno). 

Czytaj więcej

Piętrowe pociągi za siedem miliardów złotych
Reklama
Reklama

PKP Intercity traci monopol

Jednak to RegioJet zrobiłby przełom, bo do tej pory monopol PKP Intercity był skutecznie broniony: konkurencyjni zagraniczni przewoźnicy byli zniechęcani przedłużającym się postępowaniem i późnym wydawaniem zezwoleń lub administracyjnym ograniczaniem składanej oferty, albo też blokowani brakiem zgody. Przykładowo jeśli w latach 2017 – 2023 wydano zagranicznym przewoźnikom 30 decyzji dotyczących wnioskowanych przez nich połączeń – w tym jedynie 4 odmowne a 3 postępowania umorzono, to 23 były pozytywne. Jednak potencjalna konkurencja ostatecznie z nich nie skorzystała.

Trasy dla których UTK wydał decyzje o otwartym dostępie, stan na czerwiec 2025 r.

Trasy dla których UTK wydał decyzje o otwartym dostępie, stan na czerwiec 2025 r.

Foto: Urząd Transportu Kolejowego

Dopiero w ubiegłym roku PKP Intercity przestało blokować potencjalnych rywali wnioskami o badanie równowagi ekonomicznej. Tymczasem o głębokiej potrzebie konkurencji w przewozach dalekobieżnych mówi się od lat: przyniosłaby wzrost liczby połączeń, poprawę komfortu podróży, nowe usługi pokładowe, a przede wszystkim rozsądne ceny. Ich spadek mógłby sprawić, że dotowane pociągi TLK/IC, zamiast kursować na lukratywnych trasach biznesowych, mogłyby obsługiwać relacje niemogące obejść się bez wsparcia dotacjami z budżetu państwa. Do tej pory taką perspektywę blokowała jednak chęć utrzymywania państwowego monopolu.

PKP Intercity traci monopol na przewozy pasażerskie na jednej z najbardziej lukratywnych tras. Już w przyszłym miesiącu pomiędzy Krakowem a Warszawą zacznie kursować czeski RegioJet. Informacja o nowej relacji pojawiła się na Portalu Pasażera, oficjalnej stronie należącej do zarządzającej infrastrukturą kolejową spółki Polskie Linie Kolejowe, która przydziela przewoźnikom miejsce na torach. 

Pierwszy kurs RegioJet widnieje z datą 18 września. Pociąg nr 3104 wyjeżdża ze stacji Kraków Główny o 8:49, przyjeżdża do Warszawy Centralnej o 11:54. Godzinę przed nim oraz godzinę po nim do Warszawy jedzie pendolino. Jest o pół godziny szybsze.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Transport
Rosja poza władzami światowego lotnictwa. Agresor nie zyskał poparcia
Transport
Kazachstan zatrzymał ruch pociągów do Rosji. To efekt decyzji Polski
Transport
Flota cieni Putina wciąż rośnie. Są w niej już wszystkie złomy świata
Transport
Potężny cyberatak na europejskie lotniska. Loty opóźnione i odwołane
Transport
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak: PKP Intercity przywróci połączenia do 14 miast
Reklama
Reklama