Konferencja Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego ICAO w Montrealu na temat bezpieczeństwa transportu lotniczego zajmuje się od rody działaniami mającymi zapobiegać atakom terrorystów. Nie oczekuje się jednak, by jej uczestnicy uchwalili wielkie zmiany, które dotyczyłyby większości podróżnych – zastrzegł szef ICAO, Raymond Benjamin.
Wyzwania w transporcie lotniczym pojawiają się w postępie geometrycznym, a liczba latających samolotami podwoi się w najbliższych 15 latach – uważa. – Musimy więc znaleźć s trwały system bezpieczeństwa, bo jeśli obecne rozwiązania miałyby obowiązywać bez zmiany, to lotniska znalazłyby się wobec jeszcze większych problemów z przepełnieniem. Z kolei zagrożenia dla lotnictwa cywilnego istnieją stale i w skali całego świata – dodał i przypomniał alarmy z 2009 i 2010 r.
Reakcja ICAO na konieczność zapewnienia lepszych środków bezpieczeństwa przybrała postać usprawnień technologicznych. Najnowsze skanery ciała nie odsłaniają już intymnych partii , co początkowo krytykowano jako naruszenie prywatności. Powstały także ścieżki bezpieczeństwa, którymi podróżni mogą posuwać się bez zatrzymywania , bez zdejmowania wierzchniej odzieży czy butów.
Pojawiło się też zjawisko dzielenia się informacjami o pasażerach. Unia Europejska i IUSA zawarły porozumienie o wymianie takich informacji, mimo krytycznych uwag obrońców prawa do prywatności.
Mówiąc ogólnie, ICAO chce dostosować środki bezpieczeństwa do szacowanego grożącego ryzyka – stwierdził Benjamin.