Zakupy z telefonem

Handlowcy uważają klientów za smartfonami raczej za zagrożenie i nie potrafią wykorzystać potencjału tej nowej grupy

Publikacja: 15.05.2013 17:24

Zakupy z telefonem

Foto: Bloomberg

Sprzedawcy boją się głównie tzw. zjawiska showroomingu, czyli odwiedzania przez klientów  sklepów jedynie po to, by oglądać i testować produkty z zamiarem nabycia ich gdzie indziej – zwłaszcza online lub w tańszym sklepie. Z badania TNS Mobile Life wynika, że do takiego  zachowania przyznaje się jedna trzecia użytkowników telefonów komórkowych na świecie, w Polsce odsetek jest identyczny. Badanie powstało w oparciu o rozmowy z 38 tys. respondentów

z 43 krajów i  dowodzi, że to właśnie urządzenia mobilne mogą być rozwiązaniem minimalizującym zagrożenia związane ze zjawiskiem showroomingu. Aż dwie trzecie spośród wszystkich osób oglądających produkty w sklepach korzysta wtedy z telefonu. Stwarza to ogromną szansę dla marek, by wykorzystując ten kanał rozpocząć z konsumentem dialog, obudzić zaangażowanie

i w efekcie zamienić oglądanie  w kupowanie. - Urządzenia mobilne mogą stać podstawą do budowania relacji o nowej jakości. Planując takie działania należy oczywiście zwrócić uwagę na specyficzne dla danego rynku postawy oraz poziom otwartości wobec działań marek w obszarze ich telefonu – mówi Łukasz Chmura, Senior Research Executive z Digital Intelligence Team w TNS Polska.

Jednak na tle świata  Polacy są umiarkowanie otwarci na komunikację marek podczas wizyty w sklepie. Podczas gdy globalnie aż 1/5 posiadaczy smartfonów zainteresowana jest aplikacją lub serwisem pomagającym poruszać się po centrum handlowym oraz korzystaniem z kuponów pobranych na telefon podczas zakupów, w Polsce takimi rozwiązaniami zainteresowany jest średnio co dziesiąty konsument posiadający smartfona (odpowiednio 11 proc. kuponami i 14 proc. aplikacją nawigującą po sklepie).

Znacznie mniejszą popularnością niż na świecie cieszy się także w Polsce pomysł „wirtualnego asystenta", czyli usługi polegającej na udzielaniu informacji o produkcie za pośrednictwem telefonu (serwisu lub aplikacji) podczas wizyty w sklepie. Tylko 4 proc. posiadaczy smartfona jest zainteresowanych tego typu rozwiązaniem, podczas gdy na świecie 13 proc.

- Polscy konsumenci mają specyficzne potrzeby i oczekiwania i nie zawsze stosowane na świecie rozwiązania w kanale mobilnym sprawdzą się na naszym rynku. Telefon jest bardzo atrakcyjnym środkiem dotarcia do potencjalnego kupującego. Trzeba jednak wiedzieć, jakie formy komunikacji z konsumentem i jakie funkcjonalności telefonu znajdą zastosowanie podczas zakupów Polaków i tym samym będą przez nich wykorzystywane - mówi Karolina Flaht-Soroka, account manager z Digital Intelligence Team w TNS Polska.

Oglądanie i porównywanie produktów w sklepach jest napędzane przez dwie potrzeby: poczucie pewności, że cena produktu jest najlepszą możliwą ofertą oraz że produkt ten spełni nasze oczekiwania i jest dla nas odpowiedni. Dlatego też 16 proc. konsumentów na świecie podczas wizyty  w sklepie czyta recenzje i sprawdza media społecznościowe w poszukiwaniu opinii. W Polsce tego typu czynnościami zainteresowanych jest odpowiednio 12 proc. jeśli chodzi o czytanie recenzji, a co dziesiąty sprawdzaniem mediów społecznościowych.  Z kolei jedna trzecia konsumentów na świecie i aż 65 proc. w Polsce woli porozmawiać ze sprzedawcą, zamiast szukać informacji przez telefon.

Sprzedawcy boją się głównie tzw. zjawiska showroomingu, czyli odwiedzania przez klientów  sklepów jedynie po to, by oglądać i testować produkty z zamiarem nabycia ich gdzie indziej – zwłaszcza online lub w tańszym sklepie. Z badania TNS Mobile Life wynika, że do takiego  zachowania przyznaje się jedna trzecia użytkowników telefonów komórkowych na świecie, w Polsce odsetek jest identyczny. Badanie powstało w oparciu o rozmowy z 38 tys. respondentów

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca