Firmy nie czują poprawy

Awans Polski w rankingu Banku Światowego nie pokrywa się z odczuciami przedsiębiorców.

Publikacja: 30.10.2013 04:16

Firmy nie czują poprawy

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

Polska zajęła 45. pozycję w rankingu atrakcyjności prowadzenia biznesu przygotowywanym przez Bank Światowy. To awans o trzy oczka w porównaniu z poprzednim rokiem.

Gonimy świat

Bank Światowy wymienia nasz kraj wśród państw, które od kilku lat najszybciej zmniejszają różnicę do światowych liderów. „Każdy region ma wiodącego 'mistrza' w zakresie poprawy regulacji od 2005 r. Dla gospodarek krajów OECD o wysokim dochodzie jest to Polska" – piszą autorzy raportu.

Największą poprawę Bank Światowy zauważył u nas w procesie wydawania pozwoleń na budowę. Znaczne postępy zrobiliśmy też pod względem łatwości rozpoczynania biznesu. Premier Donald Tusk wyraził nadzieję, że także za rok Polska będzie mogła pochwalić się sukcesem. – Gdy wchodziliśmy do Unii Europejskiej, byliśmy na bardzo odległej pozycji, dziś – w granicach średniej dla UE. To duży, skuteczny wysiłek. Ale jesteśmy ambitnym narodem, mam nadzieję, że spotkamy się z okazji awansu w Doing Business także za rok – podkreślał premier.

Dodał, że choć nasze „skoki" w rankingu będą coraz mniejsze, to wciąż przecież mamy spore rezerwy, które można wykorzystać.

„Doing Business" jest uznawany za jeden z najbardziej prestiżowych rankingów gospodarczych, a jego wyniki są co roku pilnie śledzone przez zagranicznych inwestorów. – Awans kraju to ważny sygnał dla inwestorów zagranicznych. Warto jednak upewnić się, że nie są to tylko efekty PR-owskie, ale faktyczna poprawa warunków prowadzenia biznesu. A niestety, w opinii samych firm tak nie jest – mówi Krzysztof Rybiński, rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula.

Gnębieni podatkami

Ludzie związani z biznesem przyznają, że awans Polski w „Doing Business" ma wymiar głównie promocyjny. – Nie ma tańszej reklamy dla kraju niż raport tak prestiżowej instytucji jak Bank Światowy, ponieważ jest to lektura obowiązkowa dla inwestorów zagranicznych, którzy rozważają lokalizację swoich inwestycji. Jednak jeśli chodzi o polskich przedsiębiorców, takie rankingi nie mają większego znaczenia. Firmy w Polsce, zwłaszcza małe i średnie, na co dzień borykają się chociażby ze skomplikowanym prawem podatkowym i biurokracją. W tych obszarach we wszystkich rankingach uzyskujemy bardzo niskie wyniki – zaznacza Andrzej Malinowski, prezydent organizacji Pracodawcy RP.

Przedsiębiorcy przyznają, że poprawa pozycji Polski w rankingach przedsiębiorczości ułatwia współpracę z zagranicznymi partnerami. – Jesteśmy coraz częściej postrzegani jako kraj transparentny, a nasz model biznesowy oparty jest na standardach, które obowiązują od dawna w krajach zachodniej Europy. To daje naszym partnerom pewność w realizacji wspólnych przedsięwzięć – mówi Krzysztof Witoń, prezes Hawe. Przyznaje, że Polska w ostatnich latach poprawiła swoją konkurencyjność, ale wciąż jest wiele obszarów, które obniżają pozycję naszej gospodarki. – W realizacji projektów ze środków unijnych spotykamy się często z brakiem regulacji. Moja firma odczuwa szczególnie brak współpracy dyrekcji dróg publicznych przy budowie sieci szerokopasmowych, a to są projekty, które wprowadzają nasz kraj w XXI wiek – mówi Witoń.

Pomimo awansu w „Doing Business" Polska spadła w tegorocznej edycji innego prestiżowego rankingu konkurencyjności przygotowywanego przez World Economic Forum. – Spadamy też we wszystkich rankingach innowacyjności, a dane z polskich sądów dostępne na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości pokazują, że sprawy gospodarcze trwają znacznie dłużej niż w zeszłym roku. Więc raczej trudno mówić o trwałej poprawie warunków prowadzenia biznesu w Polsce – mówi Krzysztof Rybiński.     —acw

Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie