Dubaj 2013: Boeing wygrał z Airbusem

13. salon lotniczy w Dubaju potwierdził dobrą formę lotnictwa. Zawarto kontrakty i opcje warte przeszło 200 mld dol.

Publikacja: 22.11.2013 04:00

Zamówienia na dreamlinera B787 przekroczyły 1 tys. sztuk

Zamówienia na dreamlinera B787 przekroczyły 1 tys. sztuk

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski Krzysztof Skłodowski

W trakcie zakończonego wczoraj salonu lotniczego w Dubaju Boeing zawarł umowy (potwierdzone) na dostarczenie 342 samolotów o wartości 101,43 mld dol. (w cenach katalogowych). Zapewnił też sobie opcje kupna dalszych 101 maszyn. Airbus zanotował łącznie potwierdzone zamówienia i podpisał listy intencyjne na 160 samolotów o wartości 44 mld dol. i opcje kupna 38 dalszych.

Koncern z USA przekroczył 1000 sztuk zamówionych B787, gdy Etihad kupił 30 maszyn.

Ponadto trzy linie lotnicze znad Zatoki Arabskiej zamówiły 224 sztuki nowej wersji samolotu – B777X (niemiecka Lufthansa już we wrześniu zamówiła 34 maszyny). Ta łączna liczba 258 sztuk pozwoliła Amerykanom ogłosić uruchomienie prac nad swym największym samolotem, który ma się pojawić w 2020 r.

Łączna wartość tych kontraktów przekracza 95 mld dol., „co jest rekordem w historii lotnictwa dotyczącym premiery samolotu cywilnego", podkreślił Boeing.

Samolot będzie miał kompozytowe skrzydła, największe na świecie, składane na końcach, by nie zajmował więcej miejsca na lotniskach. Silniki mają być o 12 proc. oszczędniejsze od tych w Airbusie A350. Maszyna będzie oferowana w dwóch wersjach: B777-9 na 406 miejsc, o zasięgu ponad 15 tys. km i B777-8 na 350 miejsc i zasięgu ponad 17 tys. km.

– Dubaj 2013 był prawdziwie historycznym salonem dla Boeinga – oświadczył wiceprezes ds. informacji Charlie Miller.

Sukces salonowi zapewniły jednak linie Emirates (z filią flydubai), Qatar i Etihad, które kupiły 479 samolotów, w tym 379 dalekiego zasięgu.

W Dubaju Airbus zawarł pierwszy w tym roku kontrakt z Emirates na 50 superjumbo o wartości 20 mld dol. Największym klientem Airbusa okazał się Etihad, który kupił 87 samolotów za 19 mld dol., w tym 50 A350 w dwóch wersjach. Szef pionu sprzedaży John Leahy podkreślił, że wartość zamówionych samolotów jest największa z osiągniętych kiedykolwiek w Dubaju.

Po 10 miesiącach Airbus ma zamówienie netto na 1375 samolotów, Boeing na 1299.

Kanadyjski Bombardier sprzedał po długiej przerwie samoloty nowej serii C (CSeries) Iraqi Airways – 5 sztuk za 387 mln dol. z opcją dalszych 11. Z kolei inne linie zgłosiły chęć kupna 22 turbośmigłowych Q400 za prawie miliard dolarów.

Europejski ATR sprzedał sześć maszyn 72-600 za 140 mln dol. z opcją na 6 dalszych. Brazylijski Embaer znalazł kupca tylko na jeden samolot dyspozycyjny Lineage 1000.

W trakcie zakończonego wczoraj salonu lotniczego w Dubaju Boeing zawarł umowy (potwierdzone) na dostarczenie 342 samolotów o wartości 101,43 mld dol. (w cenach katalogowych). Zapewnił też sobie opcje kupna dalszych 101 maszyn. Airbus zanotował łącznie potwierdzone zamówienia i podpisał listy intencyjne na 160 samolotów o wartości 44 mld dol. i opcje kupna 38 dalszych.

Koncern z USA przekroczył 1000 sztuk zamówionych B787, gdy Etihad kupił 30 maszyn.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi