Europa według Wizz Aira

Kiedy grupa węgierskich biznesmenów powiedziała zarządcy marnego lotniska na południu Polski, że chcą stworzyć tam bazę dla nowej linii, nikt nie sądził, że szybko stanie się największym tanim przewoźnikiem we wschodniej Europie

Publikacja: 18.07.2014 15:43

Europa według Wizz Aira

Foto: Bloomberg

Samolot Wizz Aira wykonał pierwszy lot z Katowic do Londynu w maju 2004. Teraz obsługuje 300 tras, ma obroty miliarda euro, uważa Ryanaira za największego rywala i zdominował transport lotniczy w regionie, który rośnie gospodarczo szybciej od reszty Europy. Organiczna ekspansja w regionie będzie trwać, a Wizz Air osiągnie pewnie nowy etap wzrostu wykorzystując trudności państwowych przewoźników.

- Te linie znikną, połączą się albo bardziej zmniejszą rozmiary wobec obecnych. Każde z tych rozwiązań oznacza okazję dla Wizz Aira — stwierdził prezes linii Jozsef Varadi, wcześniej członek kierownictwa Procter&Gamble.

Varadi założył linię po bezskutecznych próbach zreformowania Malevu. Gdy ostatecznie tamta linia upadła w 2012 r., Wizz Air zajął jej miejsce, przejmując wiele szlaków i pasażerów. Planował w czerwcu debiut w Londynie, by zyskać pieniądze na ekspansję, ale odroczył te plany z powodu niekorzystnych warunków na rynku. Zapowiedział ponowne podejście, ale chyba nie w tym roku. Linia jest w dogodnej sytuacji, aby konkurować z LOT-em, CSA, Air Balticiem i Adrią Airways wspieranymi przez państwa.

Indigo Investment

Varadi wraz z innymi założycielami szukał w Polsce bazy. Ich wybór padł na Katowice, pierwszy lot nastąpił dwa tygodnie po wejściu 7 dawnych krajów komunistycznych do Unii Europejskiej. Wtedy niecałe 5 proc. mieszkańców regionu latało samolotami wobec niemal połowy Amerykanów — oceniają specjaliści.

- Byliśmy pod Katowicami pewnego zimowego ranka pod koniec 2003 r. Nie mogliśmy znaleźć lotniska, nie było żadnych znaków — wspomina Varadi. — Lotnisko odprawiało 200 tys. ludzi rocznie, dziś 2,5 mln, z tego ponad połowę naszych klientów. Przywróciliśmy lotnisko na mapie.

Szefowie wiedzieli, że model taniej linii wybrany przez nich zadziała, jeśli wypracują duże oszczędności. To oznaczało dużo pasażerów, wiele lotów i duże samoloty dla utrzymania niskich kosztów. Szybko zaczęło brakować im pieniędzy.

Wówczas fundusz inwestycyjny Indigo Investments z Arizony, specjalizujący się w lotnictwie, zasilił kapitał Wizz Aira niewielką sumą wczesną jesienią 2004, a w lutym 2005 większą. Funduszem kieruje Bill Franke, swego czasu szef rady dyrektorów America West Airlines, który inwestował w inne linie, m.in. w meksykańską Volaris, Spirit z Florydy i Tiger Air z Singapuru.

Franke podzielił się z Wizz Airem nie tylko gotówką, ale takie swą znajomością branży, kontaktami w zakresie zamówień i obsady kadrowej. Nie chciał jednak rozmawiać z dziennikarzem Reutera, firma Indigo odmówiła komentarza. Żadna ze stron nie chciała ujawnić, ile udziałów w Wizz Airze ma teraz Indigo.

Rywalizacja

Rynek tanich przewozów w Europie Wschodniej oferuje ogromne możliwości. Oczekuje się, że do 2018 r. wzrośnie do 4,12 mld dolarów z obecnie 3 mld — zakłada Euromonitor Int'l, co daje wskaźnik 40 proc. wobec 20 proc. dla Europy Zachodniej w tym samym czasie.

Kiedy zniknął Malev, Wizz Air i inne linie zwiększyły moce przewozowe albo uruchomiły nowe trasy. W ciągu kilku dni Ryanair zaczął latać z Budapesztu, choć później zmniejszył liczbę szlaków na skutek sporu o opłaty lotniskowe. Pojawiły się spekulacje, że główne linie europejskie chciałyby przejąć Wizz Aira, bo zyskałyby dostęp do regionalnego rynku tanich lotów. Air France KLM i Lufthansa zaprzeczyły, by interesowały się Wiz Airem, który też podał, że nie rozmawia o jego przejęciu.

Największym konkurentem jest Ryanair, obaj przewoźnicy zaostrzą zapewne rywalizację o udział w szybko rozwijającym się rynku. „Popyt w zasadniczym regionie Wizz Aira Europy Środkowo-Wschodniej będzie rosnąć szybciej niż w reszcie Europy dzięki wyższej dynamice PKB i mniejszemu poziomowi nasycenia podróżami" — stwierdził w maju raport firmy analitycznej CAPA. — „Nie mniej jednak, planowane przez Wizz Air zwiększenie ruchu jest znacznie większe od wzrostu rynku i doprowadzi do dalszego zwiększenia udziału rynkowego".

Wizz Air prowadzi obecnie bezpośrednią walkę z Rynaiarem o utrzymanie niskich kosztów i zwiększenie przychodów od pasażerów. Średnie ceny biletów obu linii są niemal identyczne. Rentowność obu linii liczona kosztem na dostępne miejsce wynosi ok. 35 eurocentów. Ryanair wypada lepiej w kosztach paliwa, usług lotniskowych i kosztach samolotów — zdaniem australijskiej firmy doradczej Centre for Aviation. Wizz Air jest z kolei lepszy od Ryanaira pod innymi względami, po części dlatego, że jego pracownicy mieszkają w tańszej Europie Wschodniej.

Varadi jest pewien, że jego linia utrzyma tempo wzrostu. — W ostatnich latach mieliśmy roczny poziom wzrostu ok. 15 proc., nasz portfel jest bardzo zróżnicowany, jesteśmy obecni na tak wielu rynkach, więc sądzę, że możemy utrzymać to tempo niezależnie od wszelkich turbulencji — mówi.

Samolot Wizz Aira wykonał pierwszy lot z Katowic do Londynu w maju 2004. Teraz obsługuje 300 tras, ma obroty miliarda euro, uważa Ryanaira za największego rywala i zdominował transport lotniczy w regionie, który rośnie gospodarczo szybciej od reszty Europy. Organiczna ekspansja w regionie będzie trwać, a Wizz Air osiągnie pewnie nowy etap wzrostu wykorzystując trudności państwowych przewoźników.

- Te linie znikną, połączą się albo bardziej zmniejszą rozmiary wobec obecnych. Każde z tych rozwiązań oznacza okazję dla Wizz Aira — stwierdził prezes linii Jozsef Varadi, wcześniej członek kierownictwa Procter&Gamble.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?