Kia ściga się z Hyundaiem

Kia Motors, uratowana 16 lat temu przez Hyundaia, zaczyna konkurować z firmą matką — pisze „Wall Street Journal".

Publikacja: 31.08.2014 17:28

Pod koniec sierpnia Kia pokazała w Seulu nowa wersję swego flagowego pojazdu sportowo-użytkowego średniej wielkości, Sorento, którym ma nadzieję pobudzić słabą sprzedaż na krajowym rynku. Musi jednak liczyć się z konkurencją bardzo popularnego w Korei i zagranicą SUV-a Hyundaia, Santa Fé.

— Dla Kia Hyundai jest największym konkurentem i wyzwaniem — ocenia profesor motoryzacji na Uniwersytecie Daelim, Kim Pil-soo.

Najstarsza firma samochodowa w Korei, Kia, padła ofiarą kryzysu finansowego w Azji w końcu lat 90. i zbankrutowała z powodu zadłużenia. W 1998 r. kupił ją Hyundai, teraz ma 34 proc., a obie razem stanowią piątą grupę na świecie. Obie korzystają z tych samych podstawowych rozwiązań projektowych, zazębiają się kluczowymi modelami i konkurują na rynkach niemal we wszystkich segmentach, od aut kompaktowych poprzez sportowo-użytkowe po premium.

Wiele popularnych modeli Hyundaia: Avante, Sonata, Grandeur i Genesis ma te same silniki i podwozia co samochody Kia K3, K5, K7 i K9. Są przeznaczone dla tych samych grup klientów, ale Hyundai wyprzedza Kia w premierach. To ma wpływ na wyniki. W 2013 r. marża zysku operacyjnego Kia wyniosła 6,7 proc. przy obrotach 47,6 bln wonów (46,78 mld dolarów) wobec 9,5 proc. i 87,31 bln Hyundaia.

Aby odróżnić się od starszego brata i zminimalizować kanibalizację, Kia postanowiła w 2005 r. wypracować własną tożsamość. Pomógł w tym Niemiec Peter Schreyer, który przyszedł w 2006 r. jako główny projektant po pracy dla Audi i Volkswagena. To on stworzył nowy charakterystyczny styl samochodów w Kia z grillem nazywanym tygrysim nosem. W uznaniu jego zasług Hyundai Motor awansował Schreyera na początku 2013 r. na stanowisko głównego stylisty w obu firmach, co zmniejszyło nieco jego wpływ na mniejszą.

Zdaniem analityka w IBK Investment & Securities, Hong Jin-ho, gorsza sprzedaż Kia wynika głównie z silniejszej pozycji marki Hyundaia, co zmusiło Kia do oferowania nowych aut. Sorento jest pierwszym liftingiem od 5 lat. Kia zamierza sprzedawać w Korei po 5 tys. miesięcznie w tym roku i w następnym. W ubiegłym roku sprzedawała po 2400 Sorento poprzedniej wersji; w tym roku ich sprzedaż zmalała do 1700 miesięcznie, bo klienci czekali na nowszą wersję Hyundai sprzedawał w ubiegłym roku po 6 tys. Santa Fé miesięcznie, w tym roku sprzedaż wzrosła do 7200 dzięki wypuszczeniu w lutym nowszego modelu 2014 r.

Obie firmy nie przedstawiły planów sprzedaży ich SUV zagranicą, ale z danych Hyundaia wynika, że po 7 miesiącach łączna sprzedaż wyniosła 2,87 mln sztuk, a Kia 1,81 mln, choć Kia miała większą dynamikę na świecie.

Pod koniec sierpnia Kia pokazała w Seulu nowa wersję swego flagowego pojazdu sportowo-użytkowego średniej wielkości, Sorento, którym ma nadzieję pobudzić słabą sprzedaż na krajowym rynku. Musi jednak liczyć się z konkurencją bardzo popularnego w Korei i zagranicą SUV-a Hyundaia, Santa Fé.

— Dla Kia Hyundai jest największym konkurentem i wyzwaniem — ocenia profesor motoryzacji na Uniwersytecie Daelim, Kim Pil-soo.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne