Kia ściga się z Hyundaiem

Kia Motors, uratowana 16 lat temu przez Hyundaia, zaczyna konkurować z firmą matką — pisze „Wall Street Journal".

Publikacja: 31.08.2014 17:28

Pod koniec sierpnia Kia pokazała w Seulu nowa wersję swego flagowego pojazdu sportowo-użytkowego średniej wielkości, Sorento, którym ma nadzieję pobudzić słabą sprzedaż na krajowym rynku. Musi jednak liczyć się z konkurencją bardzo popularnego w Korei i zagranicą SUV-a Hyundaia, Santa Fé.

— Dla Kia Hyundai jest największym konkurentem i wyzwaniem — ocenia profesor motoryzacji na Uniwersytecie Daelim, Kim Pil-soo.

Najstarsza firma samochodowa w Korei, Kia, padła ofiarą kryzysu finansowego w Azji w końcu lat 90. i zbankrutowała z powodu zadłużenia. W 1998 r. kupił ją Hyundai, teraz ma 34 proc., a obie razem stanowią piątą grupę na świecie. Obie korzystają z tych samych podstawowych rozwiązań projektowych, zazębiają się kluczowymi modelami i konkurują na rynkach niemal we wszystkich segmentach, od aut kompaktowych poprzez sportowo-użytkowe po premium.

Wiele popularnych modeli Hyundaia: Avante, Sonata, Grandeur i Genesis ma te same silniki i podwozia co samochody Kia K3, K5, K7 i K9. Są przeznaczone dla tych samych grup klientów, ale Hyundai wyprzedza Kia w premierach. To ma wpływ na wyniki. W 2013 r. marża zysku operacyjnego Kia wyniosła 6,7 proc. przy obrotach 47,6 bln wonów (46,78 mld dolarów) wobec 9,5 proc. i 87,31 bln Hyundaia.

Aby odróżnić się od starszego brata i zminimalizować kanibalizację, Kia postanowiła w 2005 r. wypracować własną tożsamość. Pomógł w tym Niemiec Peter Schreyer, który przyszedł w 2006 r. jako główny projektant po pracy dla Audi i Volkswagena. To on stworzył nowy charakterystyczny styl samochodów w Kia z grillem nazywanym tygrysim nosem. W uznaniu jego zasług Hyundai Motor awansował Schreyera na początku 2013 r. na stanowisko głównego stylisty w obu firmach, co zmniejszyło nieco jego wpływ na mniejszą.

Zdaniem analityka w IBK Investment & Securities, Hong Jin-ho, gorsza sprzedaż Kia wynika głównie z silniejszej pozycji marki Hyundaia, co zmusiło Kia do oferowania nowych aut. Sorento jest pierwszym liftingiem od 5 lat. Kia zamierza sprzedawać w Korei po 5 tys. miesięcznie w tym roku i w następnym. W ubiegłym roku sprzedawała po 2400 Sorento poprzedniej wersji; w tym roku ich sprzedaż zmalała do 1700 miesięcznie, bo klienci czekali na nowszą wersję Hyundai sprzedawał w ubiegłym roku po 6 tys. Santa Fé miesięcznie, w tym roku sprzedaż wzrosła do 7200 dzięki wypuszczeniu w lutym nowszego modelu 2014 r.

Obie firmy nie przedstawiły planów sprzedaży ich SUV zagranicą, ale z danych Hyundaia wynika, że po 7 miesiącach łączna sprzedaż wyniosła 2,87 mln sztuk, a Kia 1,81 mln, choć Kia miała większą dynamikę na świecie.

Pod koniec sierpnia Kia pokazała w Seulu nowa wersję swego flagowego pojazdu sportowo-użytkowego średniej wielkości, Sorento, którym ma nadzieję pobudzić słabą sprzedaż na krajowym rynku. Musi jednak liczyć się z konkurencją bardzo popularnego w Korei i zagranicą SUV-a Hyundaia, Santa Fé.

— Dla Kia Hyundai jest największym konkurentem i wyzwaniem — ocenia profesor motoryzacji na Uniwersytecie Daelim, Kim Pil-soo.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?