W 2009 r. wartość płatności mobilnych na świecie wynosiła 26 mld dol., ale wystarczyły zaledwie trzy lata, aby ta kwota wzrosła ponad sześciokrotnie. Już w 2012 r. 212 mln osób na świecie płaciło za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jak wskazują autorzy raportu „Digital Trends 2013", przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte i Allegro, w 2015 r. wartość płatności mobilnych powinna sięgnąć 472 mld dolarów. Co ciekawe, obserwowany trend powinien pozytywnie wpłynąć także na rynek tradycyjnego handlu.
Jaki jest przeciętny użytkownik bankowości mobilnej? W zdecydowanej większości są to ludzie młodzi, czyli osoby w wieku 27-39 lat. W tej grupie 40- i 50-latkowie stanowią 18 proc., osoby pomiędzy 51 a 61 rokiem życia – 9 proc., a seniorzy powyżej 62 lat jedynie 3 proc.
- W szczególności młodzi ludzie będą coraz częściej korzystać z możliwości płacenia za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Już w ubiegłym roku w Polsce w użyciu było 8 mln smartfonów. Ta liczba będzie się w dalszym ciągu zwiększać, a wraz z nią liczba osób, które będą korzystać z płatności mobilnych, zarówno przy transakcjach e-commerce, jak i w tradycyjnym handlu – tłumaczy Marcin Łaszkiewicz, Menedżer w dziale konsultingu, Deloitte.
Rynek płatności mobilnych jest stymulowany głównie poprzez rosnące zapotrzebowanie klientów oraz rozwój e-commerce. Jak pokazuje raport Deloitte i Allegro tylko niewielka grupa usługodawców na świecie nie jest nimi w ogóle (jak na razie) zainteresowana. W przypadku np. instytucji finansowych jest to tylko 3 proc., operatorów komórkowych – 5 proc. Pozostały procent - już wdrożył niezbędne rozwiązania lub jest na etapie ich planowania. Szczególnie pod tym względem wyróżniają się globalni gracze, w tym największe banki.
Nowy model płatności kształtują przede wszystkim smartfony, które oferują swoim użytkownikom znaczną swobodę oraz szeroki wachlarz funkcjonalności. Przyczynia się to do szybkiego rozwoju płatności zbliżeniowych oraz mobilnych aplikacji płatniczych. Obecnie wielu dostawców usług finansowych oferuje swoim klientom możliwość korzystania z telefonu zamiast portfela czy karty kredytowej. Takie rozwiązania mają duży potencjał, ale aby zyskały szeroką akceptację bardzo ważna będzie poprawa tzw. 'user experience', czyli komfortu użytkowania.