Dobry kwartał Idea Banku

W III kwartale bankowa grupa wprawdzie zanotowała spadek zysku netto, ale był to efekt zdarzenia jednorazowego w II kwartale. Mocno poprawiła się za to przychody.

Publikacja: 28.10.2015 10:37

Dobry kwartał Idea Banku

Foto: materiały prasowe

Skonsolidowany zysk netto Grupy Idea Banku w III kwartale wyniósł 85,7 mln zł, o 30 proc. mniej niż rok temu i 27 proc. mniej niż w poprzednim kwartale, ale spadek to efekt niższej kwoty rozpoznanej korzyści podatkowej (w II kwartale bank rozpoznał 39,2 mln zł z tytułu reorganizacji działalności leasingowej i flotowej). Dobrze wygląda strona przychodowa, która wzrosła o prawie 17 proc. kw/kw, do 272 mln zł. Wynik odsetkowy wyniósł 98,1 mln zł, czyli wzrósł o 35 proc. kw/kw, natomiast wynik prowizyjny zwiększył się o 9 proc., do 138,8 mln zł. Zdaniem zarządy lepszy wynik prowizyjny to efektem aktywnej sprzedaży oraz dywersyfikacji źródeł przychodów, głównie poprzez produkty faktoringowe oraz pośrednictwo w sprzedaży produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych.

Marża odsetkowa Grupy Idea Banku wzrosła względem II kwartału o 0,8 p.p. do poziomu 3,2 proc. – Wzrost wyniku odsetkowego jest konsekwencją naszej aktywnej sprzedaży oraz skutecznego zarządzania kosztem finansowania. Sukcesywnie obniżamy ten koszt, w efekcie czego na koniec września wyniósł 0,87 proc., a także dążymy równocześnie do poprawy rentowności produkcji kredytowej – wyjaśnia Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku.

Wartość sprzedanych w III kwartale produktów kredytowych sięgnęła rekordowych 1,8 mld zł, a liczba klientów banku zwiększyła się do 224 tys. Łączna wartość aktywów Grupy Kapitałowej Idea Banku na koniec września 2015 r. wyniosła ponad 17 mld zł, co oznacza przyrost o 984 mln zł kw/kw.

Na koniec III kwartału 2015 r. wartość portfela kredytowego i leasingowego Grupy Idea Bank osiągnęła 11,44 mld zł, co oznacza wzrost o 16 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem. Wartość zgromadzonych depozytów wyniosła z kolei 13,04 mld zł (wzrost o 7,9 proc. kwartał do kwartału).

– Skuteczność naszych działań zauważyć można przez przyrost bazy klientów, która zwiększyła się o 3,4 tys. nowych kredytobiorców, 3 tys. nowych klientów depozytowych oraz 11,3 tys. nowych posiadaczy rachunków. Jesteśmy bardzo zadowoleni, że od początku roku liczba klientów, którzy założyli u nas konto powiększyła się o 23 proc. – dodaje Augustyniak.

Poziom NPL w III kw dla portfela wzrósł nieznacznie, do 8,8 proc. z. 8,7% na koniec II kwartału 2015 r. Grupa w tym kwartale zwiększyła również pokrycie rezerwami portfela niepracującego o 2,1 p.p. do poziomu 54,7 proc.

Koszty działania grupy w III kwartale wyniosły 152 mln zł i wzrosły o 13 proc. wobec poprzedniego kwartału. Firma wyjaśnia, że to w głównej mierze skutek działań wspierających sprzedaż, zwłaszcza kampanii reklamowych przeprowadzonych w III kwartale i kontynuowanych także w IV kwartale.

Zarówno Bank, jak i grupa wykazują bezpieczne poziomy kapitałów i funduszy własnych. Na koniec III kwartału br. współczynnik wypłacalności Idea Banku (CAR) kształtował się na poziomie 15,5 proc. wobec 15,9 proc. na koniec poprzedniego kwartału.

- Uważamy, że wyniki mogą mieć nieznacznie pozytywny wpływ na notowania, choć nieco niepokojący jest znaczny wzrost kosztów operacyjnych i kosztów ryzyka - uważa Marta Czajkowska-Bałdyga, analityczka DM BPS. Przed południem notowania Idea Banku zyskują 1,7 proc., do 25,90 zł.

Skonsolidowany zysk netto Grupy Idea Banku w III kwartale wyniósł 85,7 mln zł, o 30 proc. mniej niż rok temu i 27 proc. mniej niż w poprzednim kwartale, ale spadek to efekt niższej kwoty rozpoznanej korzyści podatkowej (w II kwartale bank rozpoznał 39,2 mln zł z tytułu reorganizacji działalności leasingowej i flotowej). Dobrze wygląda strona przychodowa, która wzrosła o prawie 17 proc. kw/kw, do 272 mln zł. Wynik odsetkowy wyniósł 98,1 mln zł, czyli wzrósł o 35 proc. kw/kw, natomiast wynik prowizyjny zwiększył się o 9 proc., do 138,8 mln zł. Zdaniem zarządy lepszy wynik prowizyjny to efektem aktywnej sprzedaży oraz dywersyfikacji źródeł przychodów, głównie poprzez produkty faktoringowe oraz pośrednictwo w sprzedaży produktów inwestycyjnych i ubezpieczeniowych.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Banki
Największe banki świata zapomniały o klimacie. Większość inwestuje w węgiel i gaz
Banki
Nowy prezes Pekao pisze list do pracowników
Banki
Conotoxia chce pozwać mBank na 1 mld zł, a Bank BPS na 0,5 mld zł
Banki
Bank Watykański zwolnił parę za ślub. Złamali nowy, ważny zakaz