Równo 20 proc. małych firm (o rocznych obrotach poniżej 5 mln zł) wskazało na PKO BP jako tzw. bank podstawowy (z którym współpraca ma dla nich największe znaczenie) – wynika z tegorocznej edycji badania przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator i Warszawski Instytut Bankowości.
Rozpoznawalność banku podstawowego jest jednym z głównych wskaźników pozycji kredytodawców na rynku. PKO BP umocnił się wobec badania z 2016 r., kiedy uzyskał 16 proc. wskazań. W tym roku na kolejnych pozycjach uplasowały się Pekao (14 proc.), BZ WBK (11 proc.), ING BSK (8 proc.), mBank (6 proc.), Millennium (5 proc.) oraz Alior, Raiffeisen Polbank i BGŻ BNP Paribas (po 4 proc.). Mniej wskazań niż przed rokiem uzyskał mBank (o 5 pkt proc.) oraz ING BSK (o 3 pkt proc.). Lekko umocnił się BZ WBK.
W rankingu tzw. banków wspomagających (to znaczy takich, z którym firma współpracuje, lecz nie jest bankiem podstawowym) również zwyciężył PKO BP – wskazało na niego 21 proc. ankietowanych przedsiębiorców. Mocną pozycję ma również BZ WBK (18 proc.), wyraźnie dalej znalazły się ING BSK (10 proc.), mBank, Raiffeisen Polbank i Pekao (po 7 proc.).
Warto odnotować pojawienie się w zestawieniu Idea Banku (5 proc.), który pod względem sumy bilansowej jest kilkakrotnie mniejszy niż czołowi kredytodawcy, ale za to koncentruje się właśnie na mikroprzedsiębiorcach.
Dla prawie co piątej z badanych firm usługi jednego banku są niewystarczające i korzystają z więcej niż jednej instytucji finansowej.