fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Bezpieczeństwo

Dostawcy usług VOD mają chronić dzieci

Audycje w systemie VOD zawierające szkodliwe treści będą odpowiednio oznaczone
Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przedstawiło projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji mającej na celu wprowadzenie przepisów dyrektywy o usługach audiowizualnych. W czwartek Komisja Europejska pozwała Polskę przed Trybunał Sprawiedliwości UE za brak implementacji przepisów tej dyrektywy w zakresie tzw. usług na żądanie (VOD). Termin upłynął w grudniu 2009 r.
Jeśli uda się przyjąć nowe przepisy do czasu wydania wyroku przez Trybunał, Polska uniknie sugerowanej przez KE kary ponad 112 tys. euro dziennie. Wczoraj na ten temat minister Michał Boni rozmawiał w Brukseli z komisarz UE ds. agendy cyfrowej Neelie Kroes.
Projekt przygotowany przez MAiC przewiduje, że dostawcy będą zobowiązani do ochrony dzieci przed odbiorem audycji, które zawierają szkodliwe dla nich treści. Dostęp do nich będzie ograniczony poprzez stosowanie zabezpieczeń technicznych. Takie audycje będą musiały być odpowiednio oznaczone, aby było wiadomo, dla dzieci w jakim wieku są odpowiednie.
Analogiczne rozwiązanie obowiązuje w stosunku do audycji telewizyjnych. Ponieważ większość audycji dostępnych w VOD jest przygotowywana na potrzeby telewizji, w zasadzie wymóg ich oznaczania jest obecnie spełniony.
Wśród nowych obowiązków nałożonych na dostawców usług VOD jest promowanie audycji europejskich, czyli pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej.
Dostawcy mają także tworzyć i przestrzegać tzw. kodeksów dobrych praktyk. W szczególności dotyczy to kodeksów mających na celu zapewnienie lepszego dostępu usług VOD dla osób niedowidzących i niedosłyszących.
Zgodnie z projektem audycje udostępniane w usługach na żądanie nie mogą zawierać treści nawołujących do nienawiści lub dyskryminujących ze względu na rasę, niepełnosprawność, płeć, wyznanie lub narodowość. Tak jak inne audycje mają być objęte zakazem reklamowania wyrobów tytoniowych, napojów alkoholowych, środków odurzających czy gier hazardowych. Ma to dotyczyć także reklam skierowanych bezpośrednio do dzieci.
Nad przestrzeganiem nowych przepisów będzie czuwać przewodniczący KRRiT. Projekt jesienią powinien trafić do Sejmu.
etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA