fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Obyczaje

Portugalska turystyka musi zdrożeć

Fotorzepa, Filip Frydrykiewicz F.F. Filip Frydrykiewicz
Portugalia powinna przestać stawiać na masową turystykę, a przyciągnąć zamożniejszych turystów – uważa szef portugalskiego banku centralnego Carlos Costa
Bank Centralny Portugalii przekonuje, że kraj powinien przesunąć inwestycje w kierunku rozwoju droższej turystyki, aby przyciągnąć odwiedzających, którzy mają większą siłę nabywczą, co przyczyni się do odbudowy pogrążonej w recesji portugalskiej gospodarki. - Portugalia powinna przestać stawiać na masową turystykę, a zamiast tego zainwestować w jakość – twierdzi Costa.
Ekonomiści od dawna przekonywali, że Portugalia powinna zwiększyć wartość swojej branży turystycznej, aby czerpać z niej większe korzyści. – Branża turystyczna nie powinna jedynie obniżać cen. Inwestycje w inne typy turystyki pozwalające przyciągnąć zamożnych gości mogą być czynnikiem decydującym o sukcesie – uważa Carlos Costa.
– Musimy poprawić usługi powiązane z produktem, który oferujemy. Trzeba przekształcić zwykłe usługi w wyjątkowe – dodaje António Jorge Costa, założyciel i szef  instytutu i działającego na rzecz rozwoju i planowania turystyki IPDT. Pogląd ten jest zbliżony do tego wygłoszonego przez szefa portugalskiego banku centralnego, który również mówił, że krajowi potrzebne jest stworzenie oferty turystycznej wyróżniających się na tle konkurencji. Dla Portugalii dużą konkurencję stanowią nowi gracze na turystycznej mapie, takie jak Chorwacja i Macedonia.
Carlos Costa podkreśla również znaczenie turystyki dla portugalskiej gospodarki. – Turystyka tworzy wiele miejsc pracy i przychodu, ale tak powinno być przez cały rok, a nie tylko przez dwa lub trzy miesiące, w czasie szczytu wakacyjnego.
Opinie prezesa banku centralnego mają duże znaczenie szczególnie dla Algarve, turystycznej enklawy Portugalii. Region ten w ogromnym stopniu uzależniony jest od branży turystycznej i poza sezonem notuje się tam 20-procentowe bezrobocie, najwyższe w Portugalii.
Turystyka przynosi około 10 proc. portugalskiego PKB, który w 2011 r. wyniósł 238 mld euro. Pomimo recesji i oszczędności, portugalska branża turystyczna trzyma się nieźle. Różnica między wydatkami gości odwiedzających ten kraj, a wydatkami portugalskich turystów za granicą wzrosła o 11 proc., do 5,2 mld euro, mimo że gospodarka tego kraju skurczyła się o 1,6 proc. W tym roku PKB Portugalii ma się zmniejszyć o 3 proc.
źródło: reuters
Źródło: turystyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA