fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Linie lotnicze i lotniska

Czy to mróz, czy śnieg, samolot odleci

materiały prasowe
Lotnisko Chopina jest gotowe do zimy. - Mamy najnowocześniejszy w Polsce sprzęt do odśnieżania, nie będzie więc problemu z utrzymaniem ciągłości ruchu samolotów nawet przy obfitych opadach - twierdzi rzecznik
Pod koniec września na Lotnisko Chopina dotarły cztery zestawy MB2041/Øveraasen (zakup dofinansowany został z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Dzięki temu, kolumna odśnieżająca dróg startowych składać się będzie z 10 bardzo wydajnych maszyn. Dziewięć starszych zestawów również pozostanie w eksploatacji. Będą wykorzystywane przy oczyszczaniu nawierzchni płyt postojowych i dróg kołowania.
Według danych Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, ostatnia zima w Polsce była wyjątkowo chłodna. Średnia temperatura dla trzech zimowych miesięcy wyniosła -3 st. C., czyli o ponad 2 st. mniej niż norma klimatyczna. Do zimy służba utrzymania lotniska przystępowała z sześcioma nowymi zestawami odśnieżającymi MB2041/Øveraasen (każdy składa się z pługa, szczotki czyszczącej i silnej dmuchawy zainstalowanych na podwoziu marki MAN) oraz nową dużą zraszarką Damman o znacznie lepszych parametrach technicznych od wcześniej używanego sprzętu. Pozwoliło to na oczyszczanie drogi startowej w jednym przejeździe oraz równoległe oczyszczanie płyt postojowych i dróg kołowania przez starsze zestawy MB1929/Schorling.
Zmienne warunki pogodowe sprawiły, że wykorzystanie sprzętu było wyjątkowo intensywne, a oczyszczanie lotniska kosztowało rekordowo dużo - ponad 10,8 mln zł. Największym problemem dla lotniska nie są mrozy, ale wahanie temperatury i przechodzenie przez 0 st. C., które powoduje pokrywanie się płyty lodem. - Wtedy sztuką jest dobranie odpowiednich środków chemicznych zapewniających bezpieczeństwo startów i lądowań - mówi Marek Walczak, kierownik działu utrzymania nawierzchni lotniskowych na lotnisku. Lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Zajmuje powierzchnię ok. 560 ha, w tym 140 ha nawierzchni sztucznych, podlegających całorocznemu utrzymaniu. Na infrastrukturę lotniskową składają się dwie drogi startowe (DS) o wymiarach: DS-3 3690m x 60m oraz DS-1 2800mx50m, dziewięć płyt postojowych samolotów (PPS), w tym dwie płyty przeznaczone do odladzania statków powietrznych (SP) z ponad pięćdziesięcioma stanowiskami postojowymi oraz system dróg kołowania (DK).
Źródło: turystyka.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA