fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Pociągi Intercity pojadą centralną magistralą

Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński
Trwają testy nowego systemu sterowania ruchem na Centralnej Magistrali Kolejowej. Pociągi będą po niej jeździć do Katowic i Krakowa z prędkością 200 – 220 km na godzinę
Testy pierwszej lokomotywy wyposażonej w nowy system sterowania (ETCS) z wagonami  zakończą się w sobotę. Rozwinięcie prędkości powyżej 200 km na godzinę na 25-km odcinku torów między Psarami a Zawierciem jest możliwe dzięki zakończonemu właśnie remontowi.
– Od rozkładu jazdy pociągów na lata 2012/2013 po ok. 35 proc. Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi będą się mogły poruszać z prędkością 200 – 220 km na godzinę – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. Jak dodaje, będzie to de facto pierwszy w Polsce odcinek kolei dużych prędkości. Cała CMK ma być dostosowana do poruszania się po niej pociągów z prędkością 220 km na godzinę do 2014 r. Docelowo nowy system ma się przełożyć na skrócenie czasu podróży z Warszawy do Krakowa i z Warszawy do Katowic do nieco ponad dwóch godzin. W obecnym rozkładzie jazdy najkrótsze kursy trwają około trzech godzin. – Podniesienie prędkości wymaga współdziałania i odpowiedniego poziomu elementów kolejowych: stanu infrastruktury, taboru dostosowanego do jazdy z odpowiednio wysoką prędkością oraz systemów sterowania. Dlatego bardzo ważna jest współpraca między zarządcą infrastruktury a przewoźnikami chcącymi dostosować swoje pojazdy do wyższych prędkości – mówi Robert Kuczyński z PKP PLK.
System sterowania docelowo ma być wdrożony na wszystkich liniach magistralnych w Polsce, również z Warszawy do Gdyni. Rocznie ma być uruchamiany na ok. 300 km torów. Właściwa kolej dużych prędkości ma zostać zbudowana między Warszawą a Wrocławiem i Poznaniem przez Łódź. Sieć torów, po których pociągi będą się mogły poruszać z prędkością ok. 250 km na godz., ma liczyć 450 km. Z dotacji unijnych PKP PLK dostały ok. 300 mln zł wsparcia na przygotowanie inwestycji. Unia wpisała program budowy KDP w Polsce na listę projektów kluczowych dla Europy – oznacza to, że możemy liczyć na unijne wsparcie przy jego realizacji. Koszt budowy wstępnie szacowany jest na ok. 18 mld zł.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA