Firma

Karty przedpłacone: sposób na płatności bezgotówkowe

Fotorzepa, Michał Walczak Michał Walczak
Karty przedpłacone należą do najwygodniejszych i najbezpieczniejszych sposobów dokonywania płatności bezgotówkowych. Chętnie korzystają z nich firmy dokonujące częstych rozliczeń z pracownikami i kontrahentami, a także instytucje wypłacające różnego rodzaju świadczenia socjalne
Karta przedpłacona to nowoczesne narzędzie typu prepaid. Przed rozpoczęciem korzystania z karty należy zasilić jej rachunek określoną kwotą środków, w ramach której będą dokonywane transakcje.
Po zasileniu staje się ona w pełni funkcjonalną kartą płatniczą. Można dokonywać nią zarówno transakcji bezgotówkowych (w tym internetowych), jak i gotówkowych (wypłaty z bankomatów oraz typu cash back).

Produkt nadal młody

Na polskim rynku bankowym jest to jednak wciąż młody produkt, oferowany przez niewiele instytucji finansowych. Adresowany jest  głównie do firm i instytucji dokonujących częstych transferów środków finansowych np. na rzecz swoich pracowników bądź kontrahentów.
Karta przedpłacona umożliwia regulowanie należności, kontrolę wydatków (nie można zaciągnąć na niej debetu) oraz oszczędności. Działa na zasadzie elektronicznej portmonetki i w wielu przypadkach jest dobrą alternatywą dla innych kart płatniczych oferowanych na rynku bankowym (jak  karty kredytowe bądź debetowe).

Dla każdego

Z tej formy płatności może korzystać każdy użytkownik, któremu zostanie przekazana karta (jest to produkt niespersonalizowany) przy zachowaniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa transakcji. Przykładem może być firma (klient), która w ramach premii wydaje pracownikowi  (użytkownikowi) jedną z wielu posiadanych kart. Wystarczy, że w tym celu przypisze w systemie firmowym numer wydanego plastiku konkretnemu pracownikowi. Od tej pory wszystkie operacje dokonywane kartą są autoryzowane, co  wyklucza posłużenie się nią przez niepowołane osoby. Każda karta wydawana przez Bank Millennium wyposażona jest w mikroprocesor i ma własny rachunek niepowiązany z rachunkiem klienta. Również użytkownik karty korzysta w pełni z tego produktu bez konieczności zakładania rachunku bankowego. Aktywacja karty następuje w momencie dokonania pierwszej transakcji, potwierdzonej kodem PIN nadanym samodzielnie przez użytkownika za pośrednictwem infolinii bankowej.

Uniwersalność zastosowań

Karty przedpłacone oferują klientom instytucjonalnym bardzo szeroki zakres zastosowań. – Stają się coraz bardziej popularne zarówno wśród podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak i placówek edukacyjnych czy ośrodków pomocy społecznej – mówi Maciej Walęczak, dyrektor wydziału rozwoju produktów w departamencie bankowości transakcyjnej Banku Millennium. Za ich pomocą można bowiem dokonywać wypłat premii okolicznościowych, bonusów, a także różnego rodzaju świadczeń socjalnych, zasiłków, odszkodowań bądź stypendiów. Karty można przekazać zamiast gotówki pracownikom wyjeżdżającym w delegacje, a służyć mogą także jako bony towarowe (np. z okazji świąt) czy karty lojalnościowe. Obsługa kart, związana z ich użytkowaniem, jest szybka, prosta i komfortowa zarówno dla klienta, jak i użytkownika. Dzięki wielu  możliwościom karty przedpłacone są wyjątkowo przydatne i często stosowane w przypadku transferów środków do użytkowników nieposiadających rachunków bankowych. W Banku Millennium klient ma pełną kontrolę nad przelewanymi środkami. Za pośrednictwem systemu bankowości internetowej Millenet może szybko i w prosty sposób dokonywać wielokrotnych zasileń na rachunkach kart i wycofań tych zasileń. W każdej chwili może także zastrzec karty bądź zmienić ich parametry. Użytkownik natomiast ma możliwość sprawdzenia stanu środków, historii zawartych transakcji bądź zmiany własnych ustawień poprzez automatyczny serwis telefoniczny, bankomaty bądź usługę MilleSMS.

Redukcja kosztów działalności

Korzystanie z kart przedpłaconych pozwala firmom i instytucjom znacząco ograniczyć koszty działalności. – W skali roku oszczędności mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych, co wynika z wyeliminowania kosztów związanych z funkcjonowaniem tradycyjnej kasy gotówkowej zatrudniającej kasjerów – tłumaczy Maciej Walęczak. Dlatego np. coraz więcej uczelni wyższych i ośrodków pomocy społecznej decyduje się na zastąpienie tradycyjnych kas terminalami obsługującymi karty przedpłacone. Daje to takie same możliwości jak tradycyjna kasa (przez terminal można m.in. zapłacić za egzamin, pobrać stypendium bądź zasiłek).

Duża elastyczność

Zaletą kart przedpłaconych jest duża elastyczność pod względem dopasowania ich parametrów do indywidualnych potrzeb klienta. – Produkt może np. służyć wyłącznie do dokonywania transakcji gotówkowych bądź bezgotówkowych przy kosztach porównywalnych z ofertą standardową  –  tłumaczy Walęczak. Po upływie okresu ważności żadna z kart przedpłaconych nie jest odnawiana. W wielu przypadkach może też służyć jako produkt jednorazowego użytku, a bank nie naliczy opłaty rocznej.

Jakie opłaty

Standardowe opłaty (według tabeli opłat i prowizji Banku Millennium) to 15 zł za wydanie i 30 zł za roczne użytkowanie karty przedpłaconej. Wypłata środków z bankomatu to koszt 3 zł (w Banku Millennium) lub 5 zł (w obcym banku). W rzeczywistości jednak każdy klient może otrzymać produkt na indywidualnych warunkach. Oznacza to, że finalne koszty, jakie poniesie za wydanie, użytkowanie i obsługę karty, są kwestią ustaleń pomiędzy nim a bankiem. – Cena uzależniona jest przede wszystkim od ilości wydanych kart i wielkości realizowanych na nich obrotów – wyjaśnia Walęczak.

Prostota i wygoda

Optymalne dopasowanie parametrów produktu do charakteru i potrzeb przedsiębiorstwa jest rolą wyspecjalizowanego doradcy bankowego. Zawsze więc warto negocjować z nim ostateczną cenę produktu. Koszty karty, w zależności od ustaleń, może ponosić firma (klient) lub pracownik (użytkownik). Zaletą dla przedsiębiorców jest możliwość odliczenia kosztów użytkowania karty przedpłaconej od przychodów. Ideą karty przepłaconej jest prostota i wygoda użytkowania. Ograniczenie usług dodatkowych do minimum oznacza dla klienta zminimalizowanie kosztów użytkowania produktu. Dlatego Bank Millennium wprowadził automatyczny serwis obsługi kart przedpłaconych (dzięki któremu można m.in. zastrzec kartę, nadać PIN) zamiast tradycyjnej infolinii z konsultantem. Do kart przedpłaconych nie oferuje też takich usług jak  ubezpieczenia czy dostarczanie wyciągów. Procedura wydawania kart przedpłaconych jest również dużo prostsza niż w przypadku innych produktów.

Jeden wniosek, wiele kart

Firma, składając jeden wniosek, może wystąpić do banku o dowolną liczbę kart. Dzięki temu oszczędza czas i unika wielu uciążliwych formalności związanych z tym procesem. Nie musi w tym celu otwierać nowych rachunków ani podawać danych osobowych przyszłych użytkowników, co w przypadku kart imiennych jest standardowym wymogiem.

Element strategii promocyjnej

Dodatkową zaletą  jest możliwość zaprojektowania dowolnej szaty graficznej na kartach. Dla firm może stanowić to dodatkowy element ich strategii promocyjnej. – Karty z własnym logo, adresem www, hasłem reklamowym czy numerem infolinii można w ramach rozliczeń wręczyć  kontrahentom – tłumaczy Maciej Walęczak z Banku Millennium. Banki coraz chętniej wykorzystują karty przedpłacone jako produkty do tzw. sprzedaży wiązanej, oferując je jako bonus do konta bądź innych produktów. To także przekłada się na wzrost ich popularności. Biorąc pod uwagę światowy zasięg działania elektronicznej portmonetki i różnorodność jej zastosowań, często warto z takiej promocji skorzystać. Dodajmy, że kartą zapłacimy we wszystkich punktach honorujących karty płatnicze, zrobimy zakupy w Internecie i wypłacimy środki z bankomatów. Komentuje Wojciech Małaszewicz, ekspert w departamencie bankowości transakcyjnej Banku Millennium Karty przedpłacone (prepaid) są narzędziem nowoczesnej bankowości transakcyjnej, które znajduje mnóstwo najróżniejszych zastosowań w codziennej działalności przedsiębiorstw. Jak pokazuje praktyka, firmy, które dostrzegły zalety kart przedpłaconych, potrafią je twórczo i efektywnie wykorzystywać dla realizacji swoich celów. Cele te są różne, tak jak różne są potrzeby firm. Dla części przedsiębiorstw karty przedpłacone są instrumentem, dzięki któremu mogą wyeliminować gotówkę w rozliczeniach z pracownikami (wynagrodzenia, zaliczki na delegacje, świadczenia), a tym samym obniżyć koszty obsługi gotówki (likwidacja kasy), zmniejszyć ilość dokumentów oraz przyspieszyć i zautomatyzować proces obsługi wypłat. Dla innych karty przedpłacone są elementem programów lojalnościowych, motywacyjnych czy promocyjnych (np. wypłata premii, rabatów). Inne firmy traktują karty przedpłacone jako instrument wizerunkowy poprzez wyposażenie pracowników w karty z własną, indywidualną szatą graficzną i logo. Jeszcze inni przedsiębiorcy traktują karty prepaid jako instrument do płatności w sytuacjach awaryjnych (płatności za mandaty, holowanie pojazdów za granicą), wykorzystując funkcjonalność zasilania rachunku karty online. Wraz z uruchomieniem elektronicznego systemu  poboru opłat drogowych via Toll karty przedpłacone stały się idealnym narzędziem do zasilania online kont użytkowników tego systemu. Jeszcze innym rozwiązaniem są karty przedpłacone jednorazowego użytku (do płatności internetowych czy  w konwencjonalnych terminalach), które po wykorzystaniu i wyczerpaniu środków są dezaktywowane i niszczone. Wyższe uczelnie, towarzystwa ubezpieczeniowe, ośrodki pomocy społecznej, fundacje czy stowarzyszenia z powodzeniem wykorzystują karty przedpłacone jako instrument do bezgotówkowej wypłaty różnego rodzaju świadczeń. To tylko  część możliwych zastosowań kart. W dodatku skorzystanie z kart przedpłaconych nie musi być wcale ani drogie, ani trudne do uruchomienia. Wystarczy skontaktować się z profesjonalnym doradcą bankowym, który skonstruuje pakiet usług dopasowanych do indywidualnych potrzeb klienta. Więcej w serwisie: Dobra Firma » Firma » Finanse firm Dobra Firma » Podatki i księgi » Podatek dochodowy » PIT i CIT » Koszty » Co można wrzucić w koszty
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL