fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Wiadomości

Konkurs historyczny MHP dla nastolatków

Organizatorka konkursu „Rówieśnicy”
Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys
Rozmowa z Gabrielą Sierocińską-Dec, pracownikiem Działu Edukacyjnego Muzeum Historii Polski
[obrazek=http://www.rp.pl/static/img/orzelek_zakladki.gif] [b]„Rówieśnicy” to nowy konkurs Muzeum Historii Polski skierowany do młodzieży ze szkół ponadpodstawowych…[/b]
[b]Gabriela Sierocińska-Dec:[/b] Chcemy zachęcić nastolatki do odszukania i opisania historii swoich rówieśników walczących o niepodległość i suwerenność państwa, buntujących się przeciwko narzuconej rzeczywistości lub biorących udział w niezależnej działalności kulturalnej w latach 1945 – 1989. Zachęcamy ich też do tego, aby w swoim lokalnym środowisku przeprowadzili akcję promującą wybraną postać.
[obrazek=http://www.rp.pl/static/img/orzelek_zakladki.gif] [b]Skąd ta nazwa: „Rówieśnicy”?[/b]
Chcielibyśmy, aby młodzi ludzie spróbowali odnaleźć więzi między swoim pokoleniem a tamtymi. Wszyscy wiemy, że czym innym żyli ludzie zaraz po wojnie, a co innego kształtowało tych, którzy przeżywali karnawał „Solidarności”. Są jednak na pewno rzeczy, które łączą wszystkie nastolatki. Dlatego warto, aby dzisiejsza młodzież spojrzała na wydarzenia z przeszłości, poznając życie swoich rówieśników.
[obrazek=http://www.rp.pl/static/img/orzelek_zakladki.gif] [b]Czy na pewno taki wymiar historii będzie dla nich ciekawszy?[/b]
Doświadczenia, które mamy z poprzednich projektów, chociażby z konkursu „Odważmy się być wolnymi”, pokazały, że młodzi o wiele bardziej interesują się historią opowiedzianą przez życie konkretnego człowieka. Dlatego myślę, że jeszcze ciekawsze będzie dla nich wydarzenie historyczne, w które zaangażowane były osoby w ich wieku. Będą też mogli odpowiedzieć sobie na pytanie, czy oni w takiej sytuacji umieliby się zachować podobnie.
[obrazek=http://www.rp.pl/static/img/orzelek_zakladki.gif] [b]W jaki sposób szukać tych bohaterów?[/b]
Nie od razu w każdym środowisku taki bohater będzie na wyciągnięcie ręki. Przede wszystkim należy popytać rodziców, dziadków i nauczycieli, bo może oni wśród swoich kolegów mieli takich, którzy działali i próbowali zmieniać ówczesną rzeczywistość. Proponuję też zajrzeć do szkolnych kronik i sprawdzić, czy działały wtedy niepokorne drużyny harcerskie lub alternatywne grupy teatralne. Nie trzeba się skupiać na jednym bohaterze. Można opisać całą grupę.
[i]—rozmawiała Matylda Młocka[/i]
[i]Szczegółowe informacje na temat konkursu oraz formularz zgłoszeniowy na stronie internetowej [link=http://www.edukacja.muzhp.pl]www.edukacja.muzhp.pl[/link][/i]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA