fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Porty zainwestują 1,2 mld złotych

Fotorzepa, Piotr Wittman
Prawie 200 mln zł chcą do końca roku pozyskać z rynku porty morskie na planowane projekty
Zarządzający portami w Szczecinie i Świnoujściu zdecydowali się na emisję obligacji wartych 155 mln zł. Zarządcy gdyńskiego nabrzeża zamierzają z kolei pozyskać pieniądze na rozwój dzięki sprzedaży części aktywów.
Papiery dla zachodniopomorskich portów wyemituje PKO BP. Bank będzie jednocześnie gwarantem emisji. Środki zostaną przeznaczone na budowę w porcie w Świnoujściu stanowiska dla statków przybijających do portu z gazem skroplonym. Wartość inwestycji szacuje się na ok. 220 mln zł. – Pierwsza transza może zostać wyemitowana pod koniec tego roku, następne w miarę zapotrzebowania na środki. Papiery mamy wykupywać co pół roku, ostatnią transzę – w 2014 roku – mówi Jarosław Siergiej, prezes spółki zarządzającej portami w Szczecinie i Świnoujściu. Chętnych do emisji papierów było trzech.
[wyimek]450 mln zł zamierza zainwestować w ciągu trzech lat gdyński port[/wyimek]
Port swój plan inwestycyjny będzie realizować również dzięki dotacjom unijnym i środkom własnym. Władze portów Szczecin i Świnoujście planują m.in. przebudowę dróg i torów w obu portach i rozwój infrastruktury niezbędnej do transportu intermodalnego.
Władze portu w Gdyni planują w ciągu najbliższych trzech lat zainwestować w rozwój ok. 450 mln zł. W planach są m.in. pogłębienie dna, modernizacje torów i dróg na terenie portu oraz modernizacje jednego z terminali. Spółka ma na kontach ok. 150 mln zł środków własnych. – W tym roku dostaliśmy już z Brukseli zwrot 35 mln zł za wcześniej zrealizowane inwestycje, czyli pogłębienie portu – mówi Janusz Jarosińki, prezes gdyńskiego portu.
Jak dodaje, pieniądze na dalszy rozwój portu mają pochodzić z kolejnych transz środków unijnych i częściowej prywatyzacji. – Jeszcze w tym roku sprzedamy za kilkadziesiąt milionów złotych spółkę Morski Terminal Masowy firmie Atic Services z Francji. Zainteresowanie transakcją było spore, więc spodziewamy się, że bez problemów znajdziemy też nabywców na spółkę holowniczą i terminal drobnicowy – dodaje Jarosiński.
Wybór nowego właściciela dla spółki holowniczej ma się rozpocząć pod koniec tego roku, tak by transakcja została sfinalizowana w roku 2011. Terminal drobnicowy ma się znaleźć w sprzedaży w przyszłym roku, tak by w roku 2012 port w Gdyni otrzymał środki z tej transakcji. – Szacujemy, że ze sprzedaży wszystkich trzech spółek pozyskamy ponad 100 mln zł. Dzięki temu nie musimy myśleć o zaciągnięciu kredytu jeszcze co najmniej przez dwa lata – dodaje Jarosiński.
Port w Gdańsku liczy, że większość kluczowych inwestycji zrealizuje we współpracy z firmą prywatną. Grupa Sea Invest buduje na terenie portu dużą bazę do przeładunków towarów masowych, coraz głośniej mówi się o rozpoczęciu budowy bazy magazynowania paliw płynnych. – To z kolei byłaby inwestycja realizowana przez PERN – mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik portu gdańskiego.
masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA