Media i internet

Szczyt prezentowych zakupów w Internecie

Fotorzepa, MW Michał Walczak
Obroty sklepów i firm kurierskich są nawet o 40 – 60 proc. wyższe niż przed rokiem. Jeśli klienci chcą kupić prezenty w sieci, powinni się spieszyć, aby przesyłki dotarły na czas
Szturm klientów na sklepy internetowe trwa w najlepsze, a szczyt sezonu powoli się zaczyna. Według raportu D-Link Technology Trend świąteczne zakupy w sieci zaplanowało w tym roku 14 proc. dorosłych internautów, czyli ok. 2 mln osób (podobnie było rok temu).
Empik.com ma w tym sezonie świątecznym o 67 proc. więcej zamówień niż w podobnym okresie ub.r. – Internauci składają zamówienia wcześniej nie tylko z obawy o ewentualne opóźnienia w dostarczeniu przesyłek pocztą. Chcą również zapewnić sobie możliwość spokojnego wybrania poszukiwanego produktu. Bardzo często nakład świątecznych hitów szybko się wyczerpuje – mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku. – Klienci na pewno częściej niż w zeszłym roku wybierają towary dostępne w magazynie, które wysyłamy w ciągu doby – wyjaśnia Agata Czarnowska z Merlin.pl.
Te dwa sklepy oferują opcję odbioru przesyłki we własnych punktach, jednak gdy wybieramy opcję z wysyłką do domu, trzeba się liczyć z ewentualnymi opóźnieniami w dostawie, zwłaszcza gdy zamówimy prezent w ostatniej chwili. Zwłaszcza że w firmach kurierskich też zaczyna się szczyt sezonu. – Zmiana przyzwyczajeń zakupowych konsumentów powoduje wzrost liczby paczek o prawie 40 proc. w porównaniu z podobnym okresem ub.r. Największe natężenie ruchu nastąpi w najbliższych dwóch tygodniach, kiedy zniechęceni tłumami w sklepach konsumenci zaczną intensywniej korzystać z Internetu – mówi Aneta Gasparska, kierownik marketingu i komunikacji w firmie DPD Polska. – Tradycyjnie obserwujemy już wzrost liczby nadawanych przesyłek. W grudniu 2008 roku, w porównaniu z listopadem, klienci nadali kilkanaście procent więcej przesyłek paczkowych. Szczyt wysyłanych przesyłek przypada oczywiście na ten miesiąc – mówi Zbigniew Baranowski, rzecznik Poczty Polskiej. Polacy coraz bardziej przekonują się do zakupów świątecznych w sieci. Z badań firmy Deloitte wynika, że 71 proc. z nas kupuje w ten sposób prezenty, ponieważ sklepy internetowe oferują większy wybór, dla 63 proc. ważne jest uniknięcie kolejek. Według danych Eurostatu 37 proc. obywateli UE w wieku 16 lat – 74 lata dokonało zakupu online w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w Polsce 39 proc. Zakupy w sieci są powszechne wśród osób młodszych – przyznaje się do tego 77 proc. Polaków w wieku 16 – 24 lata. Według Mariusza Piasecznego z D-Link Polska rozwój rynku e-commerce w tym roku wyhamował, ponieważ padł on ofiarą zmniejszającego się popytu.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL