Biznes

Lockheed Martin wykonał większą część zobowiązań offsetowych

Amerykańskie inwestycje i zamówienia offsetowe w Polsce w tym roku osiągną wartość 5 mld dol. – ustaliła „Rzeczpospolita”
Zobowiązania kompensacyjne Lockheed Martin wynikające z kontraktu na dostawę 48 samolotów F-16 sięgają w sumie 6 mld dol. W tym roku osiągną one już pułap 5 mld, co oznacza, że znacznie wyprzedzają harmonogram rozpisany do 2013 r.
Najnowszym projektem jest stworzenie możliwości serwisowania samolotów w Polsce, w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Przedłużają się jednak uzgodnienia dotyczące zakresu remontów i zaangażowania Lockheeda w ten projekt. Polska strona naciska, by rozszerzyć maksymalnie zakres prac remontowych w Bydgoszczy, tak aby wykorzystać w pełni kompetencje bydgoskiej firmy i uniezależnić Siły Powietrzne od kosztownej opieki technicznej Lockheeda. [wyimek]6 mld dolarów - taką wartość mają zobowiązania offsetowe Lockheed Martin[/wyimek]
Wśród najważniejszych projektów, które pozwoliły rozliczyć się Amerykanom z zobowiązań kompensacyjnych, są przedsięwzięcia wielomilionowej wartości, m.in. w skarżyskim Mesko (produkcja nowoczesnej amunicji) czy (zakończony już) montaż silników samolotowych w WSK Rzeszów i dziesiątki innych rozproszonych w całej gospodarce przedsięwzięć. Nie wszystko się jednak udało. Z pierwotnej umowy wykreślono budowę elektrowni wiatrowych w warszawskim Radwarze czy remonty awionetek w Bydgoszczy, bo te projekty okazały się nieopłacalne. Rząd sam zrezygnował z budowy amerykańskiej wersji Rejestru Usług Medycznych i niezwykle kosztownego systemu specjalnej łączności dla policji i ratownictwa Tetra. Akcelerator Technologiczny na Uniwersytecie Łódzkim – po kilku latach zakończył działalność, bo postanowili o tym sami organizatorzy. Krytykowany na początku za słaby poziom technologiczny off-set w kilku przypadkach był jednak katalizatorem innowacyjnych przedsięwzięć. Taką przemianę dzięki pomocyLockheeda przeszedł m.in. warszawski Instytut Lotnictwa. Dziś należy do elitarnej, światowej czołówki ośrodków badających wytrzymałość materiałów wykorzystywanych w produkcji silników i struktur statków powietrznych. Wśród zleceniodawców ośrodka jest czołówka awiacyjnej branży: Boeing, Airbus, General Electric, Pratt & Whitney, Sikorsky Aircraft (UTC), EADS Casa i MTU.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL