Marki Polskie

Co zrobić, by nie zginąć w tłumie

Światło jest jednym z najważniejszych elementów stoiska. Właściciwe dobrane przyciąga uwagę zwiedzających
Rzeczpospolita
Stoisko ma przyciągnąć klienta i od razu powiedzieć mu coś o firmie i jej produktach. To może jednak kosztować, a wystawcy są dziś oszczędni
– Najważniejsza jest koncepcja – podkreśla Zbigniew Józefiok z Wydziału Zabudowy Międzynarodowych Targów Poznańskich. To ona decyduje o tym, jakie techniki i środki zostaną wykorzystane, by cele zostały osiągnięte, stoisko było funkcjonalne i na długo zostało w pamięci zwiedzających. – Stoisko targowe to przede wszystkim miejsce spotkań, ekspozycji produktu lub idei. Jego wygląd musi być zgodny z wizerunkiem firmy. Chodzi o spójność przekazu – zauważa Magdalena Gyurkovich, projektantka stoisk.
Nie może być więc mowy o ślepym naśladowaniu trendów, bo to, co akurat jest modne, nie musi być dla danej firmy najlepsze. – Nawet modne wzorzyste tapety i na przykład kryształowe lampy nie będą właściwe dla stoiska, na którym prezentowany jest sprzęt przemysłu ciężkiego – zauważa Gyurkovich. [wyimek]70 złotych wynosi cena przygotowania metra kwadratowego najprostszego stoiska[/wyimek]
Do wykonania stoisk używane są gotowe systemy wystawiennicze, czyli łączone słupki. Panuje dowolność, jeśli chodzi o wybór materiałów wykończeniowych. Warunkiem decydujących jest wygląd stoiska. – Do budowy wykorzystuje się płyty MDF, szkło albo drewno, które korzystnie prezentuje się połączone z aluminium. Dobrze wyglądają też płyty wiórowe okleinowane lub modne cieniutkie płyty aluminiowe wykorzystywane przy elewacjach budynków biurowych – wylicza Jacek Napiontek z firmy A-Z Filipiak. Popularne stały się elementy wykorzystywane w reklamie zewnętrznej i galeriach: wielkoformatowe wydruki na różnych materiałach, elementy przestrzenne z płyt piankowych, podświetlane reklamy z plexi.  Powszechne jest wykorzystywanie na wystawach grafik w formie wielkoformatowych wydruków. Najmodniejsze są tapetowe lub zdjęciowe. Można na nich umieścić wiele informacji o firmie lub produkcie. Drugi ważny element każdego stoiska to światło. Właściwe oświetlenie sprawia, że stoisko przyciąga wzrok zwiedzających i wzbudza zainteresowanie. Choć na wystawach są stanowiska oświetlone zwykłymi żarówkami, stałym elementem hal stało się oszczędne oświetlenie diodami led czy lampy metahalogenowe. – Sterowane komputerowo efekty podobne do tych wykorzystywanych we współczesnych scenografiach telewizyjnych i na koncertach, np. holoscreeny czy wideościany, dają możliwości wyeksponowania produktów – mówi Marek Partyła z firmy Probudex, która od 23 lat zajmuje się przygotowywaniem stoisk targowych. Cuda współczesnej techniki od kilku lat prezentowane są na targach EuroShop w Düsseldorfie pokazujących najnowsze trendy w europejskim wystawiennictwie. – Niestety, ze względu na wysokie ceny nowinki te z trudem przedostają się na nasz rodzimy rynek wystawienniczy – ubolewa Partyła.  Jednak i u nas prezentacja multimedialna ma już ugruntowaną pozycję na wystawach. Komputery i rzutniki coraz częściej zastępowane są wysokiej klasy sprzętem audiowizualnym, np. bezszwowymi plazmami, które umożliwiają budowanie dowolnie wielkich ścian wizyjnych. Tylko że obecnie firmy niechętnie sięgają po najdroższe rozwiązania. Kryzys zmusił je do weryfikacji budżetów marketingowych przeznaczonych na udział w wystawach. Metr kwadratowy najprostszego stoiska to koszt ok. 70 zł, ale są i takie, których cena za metr kw. sięga od 2 do 3 tys. zł. – W tej cenie jest zatrudnienie architekta, projektanta, wykonanie konstrukcji stoiska, instalacji elektrycznych, wszystkie media, rzutniki, plazmy – wylicza Jan Lisiak z Inexpo.   Marek Partyła zwraca uwagę, że choć już kilka lat temu cena stała się kluczowym elementem decydującym o wyborze stoiska, to kryzys nasilił to zjawisko. – Niektóre firmy w ramach oszczędności zamawiają mniejsze powierzchnie, inne decydują się na powtórzenie zabudowy z ubiegłego roku – mówi Partyła. Specjalnie zaprojektowane systemy wystawiennicze umożliwiają kilkakrotne wykorzystanie tego samego stoiska. Pozwalają na szybki montaż, łatwiejszy i tańszy transport. Systemy te dają też możliwość wprowadzania drobnych zmian konstrukcyjnych wynikających np. z konieczności dostosowania zabudowy do możliwości hali. Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=a.stabryla@rp.pl]a.stabryla@rp.pl[/mail]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL