Dane gospodarcze

Kryzys dotyka restauratorów w Europie Centralnej

W najbliższych latach mieszkańcy naszego regionu będą wydawać mniej na jedzenie w restauracjach i barach. Skutki spowolnienia gospodarczego będą widoczne także na polskim rynku gastronomicznym.
Rzeczpospolita
W 2009 r. mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej wydadzą na jedzenie i napoje w kawiarniach, barach szybkiej obsługi, restauracjach oraz firmach dostarczających jedzenie do domu o 5 proc. mniej niż prze rokiem – wynika z najnowszego raportu o rynku gastronomicznym przygotowanego przez firmę badawczą Euromonitor International
Według jej wcześniejszych prognoz wydatki te miały wzrosnąć o 4 proc. W 2008 r. wartość rynku gastronomicznego w Europie Środkowo-Wschodniej wyniosła 40,2 mld euro.
Najbardziej w 2009 r. zmniejszą się w naszym regionie wydatki w barach i kawiarniach. Spadek sięgnie 7 proc. Pierwsze oznaki ożywienia będą widoczne w drugiej połowie przyszłego roku. Sprzedaż w gastronomii w całym 2010 r. zmniejszy się jednak o 2,5 proc. W 2011 r. możliwy jest wzrost o 0,5 proc. Do 2013 r. sprzedaż w lokalach skurczy się w Europie Centralnej i Wschodniej do 39,7 mld euro. W Polsce, gdzie wydatki na posiłki poza domem wyniosły w 2008 r. 8,15 mld euro, poprawa przyjdzie nieco później, na początku 2011 roku. W 2013 roku wartość sprzedaży w polskiej gastronomii wyniesie 7,86 mld euro.
Z danych Euromonitora wynika, że w tym roku wartość rynku gastronomicznego na świecie może zmniejszyć się o 1,1 proc. Wcześniej prognozował, że możliwy będzie wzrost wydatków na jedzenie poza domem o 2,7 proc. Spadek mógłby być głębszy, gdyby nie bary szybkiej obsługi, które ze względu na niskie ceny zyskują w kryzysie. W tym roku ich sprzedaż ma się zwiększyć na świecie o 1,2 proc.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL