Biznes

Sery i jogurty napędzają sprzedaż polskich mleczarni

W Polsce będą rosły wydatki na przetwory mleczarskie. Według firmy badawczej Euromonitor International w 2011 r. będą prawie o 14 proc. wyższe niż w 2008 r.
Rzeczpospolita
W tym roku Polacy przeznaczą na przetwory mleczarskie 12,7 mld zł – szacuje firma badawcza Euromonitor International. Nasze wydatki będą prawie o 2 proc. wyższe niż przed rokiem.
Popyt na produkty z mleka będzie rósł także w ciągu najbliższych dwóch lat. Według Euromonitora (firma ta nie uwzględnia w swoich prognozach wzrostu cen) w 2011 r. wydamy na nie 14,2 mld zł, czyli o niemal 12 proc. więcej niż w tym roku.
Zdaniem mleczarzy w Polsce najszybciej powinna iść w górę sprzedaż serów. – Ich spożycie w naszym kraju jest nadal niższe niż na rynkach starej Unii – mówi Edward Bojko, prezes Spółdzielczej Mleczarni Spomlek, która powinna sprzedać w 2009 r. o ok. 28 proc. serów więcej niż przed rokiem. Z szacunków branży mleczarskiej wynika, że rocznie przeciętny Polak zjada obecnie ok. 6 kg serów dojrzewających. Średnia we Wspólnocie to 18 – 19 kg. Andrzej Grabowski, przewodniczący rady nadzorczej Polmleku, właściciela marki Warmia, zwraca uwagę, że w Polsce rośnie popyt głównie na sery krojone i pakowane. W takiej formie trafia na rynek ok. 70 proc. serów produkowanych przez jego firmę. – Popyt na nie rośnie, mimo że ich cena jest o ok. 20 proc. wyższa niż serów w blokach – mówi Grabowski.
Euromonitor zakłada, że w 2011 r. wydatki Polaków na sery wyniosą 4,3 mld zł. Będą o ok. 13 proc. wyższe niż w tym roku. Analitycy uważają jednak, że w zbliżonym tempie będzie zwiększać się także sprzedaż jogurtów i napojów mlecznych. Za dwa lata przeznaczymy na nie 2,8 mld zł, o 12 proc. więcej niż w 2009 r.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL