Biznes

Mniej leasingu w finansowaniu inwestycji

Według szacunków w tym roku rynek ma spaść o ok. 30 proc., do ponad 23 mld zł. Jeśli jego wartość zbliży się do 25 mld zł, będzie to sukces. W 2010 r. ma być już lepiej. Rynek wzrośnie.
Rzeczpospolita
O ponad jedną trzecią spadła przez trzy kwartały wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe
13,6 mld zł – takiego finansowania udzieliły firmom w Polsce 24 przedsiębiorstwa leasingowe w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku – wynika z danych zebranych przez „Rz”.
Dla porównania rok wcześniej było to 21,4 mld zł. I choć z kwartału na kwartał tempo spadku sprzedaży firm leasingowych słabnie, to i tak obecnego roku nie zaliczą one do najbardziej udanych. – Widoczna jest poprawa na rynku, bo spadek sprzedaży jest coraz mniejszy. Ale czwarty kwartał nie odmieni rynku w zasadniczy sposób. Spodziewamy się jednak, że spadek wartości nowo zawieranych umów będzie znacznie mniejszy – mówi Robert Samsel, członek zarządu SG Equipment Leasing. Jak dodaje, obroty zmniejszyły się w każdej kategorii środków trwałych, zarówno w przypadku samochodów, jak i maszyn. – Dostawcy pojazdów oraz maszyn i urządzeń sprzedają znacznie mniej niż w roku ubiegłym, a my mamy mniej do sfinansowania – mówi Robert Samsel.
Wciąż najmocniej spada finansowanie pojazdów (o 43 proc., do 7,1 mld zł po trzech kwartałach), w tym w szczególności ciężarowych. Mocno spadł też leasing samolotów, statków i kolei. W przypadku maszyn i urządzeń poziom spadku jest znacznie mniejszy (26 proc., do 4,5 mld zł). Jeszcze lepiej wygląda finansowanie sprzętu i oprogramowania IT. Ale jego udział w całym portfelu jest nieznaczny. – Wydaje się, że gospodarka najgorsze ma już za sobą, aczkolwiek poziom inwestycji jest zdecydowanie poniżej oczekiwań – mówi Wojciech Nowacki, prezes spółek leasingowych BZ WBK. Dotyczy to zwłaszcza inwestycji małych i średnich firm, które są głównym klientem firm leasingowych. – Firmy leasingowe chcą uczestniczyć w finansowaniu projektów unijnych. Będzie to ważny kierunek koncentracji ich działań, szczególnie że planowane są zmiany w programie, czyli w „Innowacyjnej gospodarce”. Spodziewamy się wzrostu zainteresowania leasingiem samochodów z kratką, także ze względu na grudzień, kiedy to przedsiębiorcy muszą zapłacić podwójną zaliczkę na podatek dochodowy – mówi Wojciech Nowacki. Mimo istotnych spadków całej branży są firmy, którym sprzedaż wzrosła. Wśród 24 firm, które przesłały nam dane, w tym gronie jest BGŻ Leasing, Deutsche Leasing, Nordea Finance oraz Finserv. Największy spadek sprzedaży odnotował z kolei Fortis Lea-se i Handlowy-Leasing. A także Raiffeisen Leasing, który ograniczał finansowanie od początku tego roku i tym samym spadł w zestawieniu firm leasingowych. Teraz jednak podejście firmy się zmieniło, spółka skoncentrowała się na finansowaniu aut i dzięki temu znów znalazła się w ścisłej czołówce, zajmując trzecią pozycję po EFL i BRE Leasing. [ramka][b]Andrzej Krzemiński, prezes Europejskiego Funduszu Leasingowego[/b] Sprzedaż w ostatnich miesiącach rośnie. Widzimy też znaczącą poprawę w portfelu ryzyka. O końcu kryzysu trudno jednak mówić. Będziemy mogli go obwieścić, gdy sprzedaż będzie rosła z miesiąca na miesiąc, koszt ryzyka ustabilizuje się lub spadnie, a dodatkowo udział leasingu w finansowaniu inwestycji zacznie rosnąć. Obecnie wynosi ok. 23 proc. i jest o ok. 10 pkt proc. niższy od najwyższego w historii. Zresztą wszędzie w Europie on spada. To wynika z tego, przynajmniej w Polsce, że finansujemy głównie małe i średnie firmy. Te zaś dziś inwestują znacznie mniej. W ostatnim kwartale tego roku będzie rosło zapewne finansowanie aut, zwłaszcza z tzw. z kratką dającą możliwość odliczenia VAT. Cały rok rynek leasingu zamknie jednak mniejszą sprzedażą w porównaniu z 2008 r. Ale o wiele gorszy będzie dla branży przyszły rok. Wartość udzielonego finansowania wzrośnie, ale wyniki finansowe będą gorsze. [/ramka]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL