fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Black hawki z Mielca w świat

Już w przyszłym roku eksportową wersję następcy śmigłowca UH 60 Black Hawk produkować będą należące do Amerykanów (fot: PZL Mielec)
Rzeczpospolita
Sikorsky inwestuje w Polsce. Potentat śmigłowcowy zaczyna w PZL Mielec montaż najnowszej wersji helikoptera Black Hawk i chce stąd zaatakować Europę
Plany amerykańskiej firmy potwierdził podczas 17. Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Bob Kokorda, wiceprezes ds. strategii korporacyjnej i synergii w firmie Sikorsky, której zeszłoroczne przychody przekroczyły 5,4 mld dolarów, a zysk operacyjny sięgnął prawie pół miliarda dol.
Amerykanie zapowiadają europejską i globalną ekspansję, ale mają też na uwadze zamówienia polskiego wojska, które pilnie potrzebuje co najmniej
50 nowych śmigłowców. Apetyt na kontrakty MON ma też włosko-brytyjska AgustaWestland, która właśnie kupiła udziały PZL Świdnik i do końca roku po dopełnieniu proceduralnych formalności, przejmie lubelską fabrykę helikopterów.
W sprywatyzowane w 2007 roku mieleckie zakłady lotnicze Amerykanie zainwestowali już ponad 65 mln dolarów.
Podkarpacka firma założona przed wojną po prywatyzacji przeszła gruntowną metamorfozę i zatrudnia już 1800 pracowników. W tym roku mimo kryzysu przyjęła 90 kolejnych specjalistów. Sikorsky Aircraft wchodzący w skład korporacji United Technologies to potęga – w jego zakładach na świecie pracuje ponad 16 tys. osób.
W planach Sikorsky’ego PZL Mielec będzie nie tylko odpowiedzialny za końcowy montaż helikoptera S-70i – następcy rozpowszechnionych w US Army black hawków (wyprodukowano dotąd 3 tys. maszyn tego typu), ale też stanie się w przyszłości jedynym światowym centrum dystrybucji tego wielozadaniowego śmigłowca wojskowego o udźwigu 10 ton.
Janusz Zakręcki, prezes podkarpackiej firmy, zapewnia, że mielecka fabryka, kojarzona dotąd z produkcją samolotów transportowych sky truck i rolniczych dromaderów, opanowała technologie budowy bojowych helikopterów. Pierwsze egzemplarze wykonanych w Polsce kabin black hawków już trafiły do centrali Sikorsky Aircraft w Stratford w stanie Connecticut. Mielec ma kontrakt na zrobienie w pierwszym etapie 200 sztuk kabin maszyn dla armii USA.
Teraz w Mielcu rozpoczęto montaż pierwszego gruntownie zmodernizowanego black hawka S-70i z 12 miejscami na pokładzie oferowanego przez amerykański koncern na rynku międzynarodowym. Eksportowy śmigłowiec ma charakter uniwersalny i modułowy, co oznacza, że będzie konfigurowany w wielu wersjach.
Po wykonaniu prototypu PZL Mielec już w przyszłym roku ma być gotów do seryjnej produkcji S-70i. W Mielcu powstanie centrum prób w locie i końcowego odbioru wojskowych śmigłowców. Docelowo z firmą ma współpracować 100 polskich poddostawców.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA