Biznes

Fabryki broni tną zatrudnienie

Bumar produkuje m.in. czołgi PT-91EX Malaj
Fotorzepa, Seweryn Sołtys Seweryn Sołtys
Firmy obronne zamierzają w najbliższych miesiącach zwolnić nawet 5 tys. osób
Wojskowych zamówień jest tak mało, że redukcje to sposób, by się utrzymać na powierzchni.
Czołgowe Zakłady Mechaniczne Bumar Łabędy już wręczyły 400 wypowiedzeń. Z tej śląskiej grupy pancernej, liczącej 2,8 tys. zatrudnionych, w tym roku będzie musiało odejść w sumie 800 osób. Prawie 300 osób zwalnia WSK Rzeszów, lotnicza spółka należąca do amerykańskiej korporacji UTC. Zupełnie zwija się silnikowy zakład PZL Wola w Warszawie – odprawiono ponad 300 ludzi. Zwolnienia liczone w setkach pracowników planują warszawski radarowy Radwar, Stocznia Marynarki Wojennej, Huta Stalowa Wola.
– Pozostałe firmy branży obronnej i instytuty naukowo-badawcze tną regularnie zatrudnienie, ale bez rozgłosu, po kilkadziesiąt osób – mówi Małgorzata Kucab z NSZZ Pracowników Wojska. Paweł Soroka z Polskiego Lobby Przemysłowego im. Eugeniusza Kwiatkowskiego, które analizuje sytuację w przemyśle obronnym, wyliczył, że już planowane zwolnienia w branży zbrojeniowej sięgną w najbliższych miesiącach niemal 5 tys. osób na ok. 46 tys. pracowników firm obronnych i związanych z nimi kooperantów. Dramatyczna sytuacja jest w chronionych dotąd zwykle przez MON tzw. wojskowych zakładach remontowo-produkcyjnych. To 12 firm, które zajmowały się remontami wciąż dominującego w armii porosyjskiego sprzętu i niszową produkcją zaawansowanego technologicznie uzbrojenia. W tym roku Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu nie dostały żadnych zamówień z armii, przejadają więc pieniądze zgromadzone w lepszych latach. Na krawędzi wegetują Wojskowe Zakłady Inżynieryjne w Dęblinie. – Zero zleceń, zero pieniędzy – mówi Małgorzata Kucab. A to jedyny w kraju producent unikalnych systemów do minowania oraz stacji uzdatniania wody. Ani grosza na remonty samolotów rosyjskiej produkcji MIG 29 i Su 22 nie dostały w tym roku Wojskowe Zakłady Lotnicze w Bydgoszczy. Żyją z końcówek ubiegłorocznych kontraktów i liczą na szybsze uzgodnienie z Lockheedem przeniesienia do kraju części serwisu myśliwców F-16.
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL