Nauka

Wielkie i małe dinozaury żyły w krainie kangurów

AFP
Najstarsze jamy wykopane przez dinozaury ponad 100 mln lat temu odkryli naukowcy w Australii
Badacze natrafili na trzy jamy w skale. Wykopały je niewielkie dinozaury ok. 106 mln lat temu. Wtedy obecna skała była miękkim gruntem i znajdowała się znacznie bliżej bieguna południowego niż obecnie.
Dotychczas naukowcy znali tylko jedną norę, w której mieszkały dinozaury, odkrytą w 2005 roku w stanie Montana w USA. W norze wykopanej 95 mln lat temu badacze znaleźli także kości zamieszkujących ją dinozaurów. Nieznany dotąd gatunek otrzymał nazwę Oryctodromeus cubicularis. – Wiele odkryć w paleontologii umożliwiła kombinacja szczęśliwego zbiegu okoliczności i wiedzy – powiedział Anthony Martin z Emory University w USA.
– W 2006 roku wybrałem się z grupą studentów w teren z zamiarem poszukiwania śladów dinozaurów. Znaleźliśmy sporo śladów, ale także struktury o wiele bardziej intrygujące. Martin był w zespole, który odnalazł norę w Montanie. – Byłem zaszokowany podobieństwem struktur nor do odkrytych rok wcześniej w skałach Montany. Australijskie są niewiele starsze, ale znajdują się na przeciwnej półkuli i to jest zaskakujące. Po dokładnym zbadaniu miejsca w skale bogatej w szczątki zwierząt sprzed milionów lat naukowiec odkrył trzy nory w odległości trzech metrów jedna od drugiej. Największa z nich, o długości ponad dwóch metrów, zawija się spiralnie dwa razy i kończy poszerzoną komorą. Taki kształt nory chronił zwierzęta przed drapieżnikami. Martin szacuje, że mieszkańcami jam mogły być gady ważące około 10 kg. I choć nie wiadomo, jaki gatunek dinozaurów zamieszkiwał te nory, podobieństwo tych tuneli do tego znalezionego w Montanie może potwierdzać, że mieszkańcami były zwierzęta tego samego lub spokrewnionego gatunku. Zwierzęta chroniły się w ziemi, uciekając przed zimnym, arktycznym klimatem. Taką hipotezę wysunęli już 20 lat temu badacze australijscy. Teraz mamy materialny dowód, że mieli rację. O bogactwie życia w epoce kredy na kontynencie australijskim mogą świadczyć odkrycia ostatnich tygodni. Naukowcy znaleźli kości trzech nieznanych gatunków gadów. Wśród nich jest dwunożny drapieżnik Australovenator, większy i bardziej zwinny od rozsławionego przez film „Park Jurajski” Velociraptora.