Biznes

Żywiec stawia na piwo w plastiku

Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski
Browary szukają sposobów na zwiększenie sprzedaży. Wicelider rynku wprowadza piwo w plastikowych butelkach. Po Warce przyszła pora na Tatrę
W giełdowej grupie Żywiec wierzą, że markowe piwa w plastikowych butelkach pozwolą im zwiększyć sprzedaż w trudnych dla branży czasach. Od początku tego roku popyt na piwo w Polsce zmniejszył się o niemal 10 proc. Oprócz podwyżki cen branży nie sprzyja duże nasycenie rynku. Więcej piwa niż Polacy piją już tylko Niemcy i Czesi.
Od półtora miesiąca należący do Heinekena Żywiec sprzedaje Warkę w plastikowej butelce. Teraz, w takim samym opakowaniu, do sklepów zacznie wkraczać tatra. – Warka w nowej butelce sprzedaje się lepiej, niż zakładaliśmy, dlatego musieliśmy zwiększyć jej produkcję – wyjaśnia Sebastian Tołwiński, rzecznik Żywca. Rozlewaniem warki i tatry do plastikowych butelek zajmuje się należący do Heinekena browar w Hurbanovie na Słowacji. Żywiec nie wyklucza, że jeżeli sprzedaż piw w plastiku będzie nadal rosła, rozpocznie ich rozlewanie w kraju.
Nie wiadomo, czy najwięksi konkurenci grupy Żywiec: Kompania Piwowarska i Carlsberg Polska, pójdą w jej ślady. Tymczasem w branży piwnej mówi się, że plastikowe butelki mogą jedynie zaszkodzić wizerunkowi marki. Do tej pory można było kupić w nich tylko najtańsze i mało znane piwa. W Żywcu zwracają uwagę, że podobne głosy pojawiały się, gdy przed laty na rynek wchodziło piwo w puszce. Tymczasem opakowanie się przyjęło, a w Polsce jest nawet bardziej popularne od butelki. Żywiec powołuje się także na sukces, jaki piwo w plastiku odniosło w innych krajach, np. na Słowacji i w Hiszpanii. Tymczasem nowości to niejedyny sposób na walkę o konsumentów. Pomimo kryzysu finansowego producenci piwa nie rezygnują ze sponsoringu i promocji swoich marek. Wydatków na działania promocyjne nie zmniejszył lider rynku Kompania Piwowarska. – W trudnych czasach nie tylko trzeba marki wspierać bardziej intensywnie, należy także kontrolować skuteczność kampanii i dbać o wysoką jakość komunikacji – uważa Paweł Kwiatkowski, rzecznik Kompanii. Wydatki na promocję ograniczy w tym roku Żywiec. Tołwiński podkreśla jednak, że jego firma nie rezygnuje z najważniejszych imprez, m.in. trwającego właśnie festiwalu Open’er. Na jego organizację grupa Żywiec przeznaczała połowę kwoty na tegoroczną promocję marki Heineken. Na mniejszą skalę niż w ubiegłym roku działa Carlsberg. Jednak nie ze względu na kryzys. W 2008 r. firma była sponsorem mistrzostw Europy w piłce nożnej. W tym roku Carlsberg wykorzystuje do promocji m.in. koncerty U2 i Madonny. Zapowiada także, że zabiega o sponsorowanie Euro 2012. [ramka][b]Korea Północna reklamuje piwo[/b] Niemal trzy minuty trwała reklama piwa Taedong, którą wyemitowała w czwartek telewizja północnokoreańska. Osoba monitorująca od ponad 20 lat tamtejsze media powiedziała Associated Press, że była to pierwsza reklama produktu spożywczego, którą widziała. Piwo można kupić w hotelach dla obcokrajowców w Phenianie. Butelka kosztuje ok. 1,5 dol. [i]—reuters, bbc[/i][/ramka] [i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=b.drewnowska@rp.pl]b.drewnowska@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL