fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Magna: Biznes z polityczną nutą

Magna ma opinię firmy upolitycznionej. W zarządach spółek należących do koncernu często zasiadali znani politycy. Romans z polityką miała także Belinda Stronach, prezes Magny od 2002 do 2004 r., córka założyciela firmy Franka Stronacha
AP
Magna jest najbliższa przejęcia GM Europe. A wraz z nim trzech motoryzacyjnych marek – Opla, jego brytyjskiego bliźniaka Vauxhalla oraz Saaba. Oferty Magny nie byłoby bez Rosjan
W miniony weekend Magna podniosła ofertę i zapowiedziała, że zainwestuje w Opla 700 mln dolarów. I chociaż swoje oferty poprawili również pozostali „starający się” – Fiat i RHJ International – oferta Magny jest najlepiej widziane przez potężne związki zawodowe oraz sprzedającego – koncern General Motors.
Amerykanom Magna proponuje zatrzymanie 35-proc. udziału w GM Europe, Sbierbank, który finansowałby to przejęcie, miałby również 35- proc. udział, Magna – 20-proc., a pracownicy GME – 10-proc. Ostateczne decyzja w sprawie tego, kto kupi Opla i resztę pozostałości po GM, zostanie podjęta jeszcze w tym tygodniu. Podejmie ją GM po konsultacjach z rządem w Berlinie, który Magnie wyraźnie sprzyja.
Magna International powstała w 1973 r. po połączeniu Multimac i Magna Electronics. Jej twórcą jest Kanadyjczyk austriackiego pochodzenia Frank Stronach, który w 1957 r. założył firmę Multimac.
Od 2002 r. przez dwa lata prezesem kanadyjskiej części Magny była córka założyciela firmy Belinda Stronach, jedna z najbardziej znanych bizneswoman w Kanadzie. Jest znana również z innego powodu – aktywnej działalności politycznej – była ministrem ds. polityki społecznej i rozwoju w rządzie liberała Paula Martina – ale przede wszystkim głośnego romansu z byłym prezydentem USA Billem Clintonem.
[srodtytul] Sukcesy i porażki[/srodtytul]
Sama Magna jest uznana w Kanadzie za firmę wyjątkowo upolitycznioną. W zarządach każdej z należących do koncernu spółek zawsze znajdowało się miejsce dla znanego polityka. Frank Stronach bezskutecznie kandydował do parlamentu; udało się to dopiero Belindzie, która, by być posłem, zrezygnowała z zarządzania rodzinną firmą. Polityczne perypetie rodziny Stronachów nie zaszkodziły działalności firmy.
Szefem części europejskiej jest zaufany rodziny Siegfried Wolf. To on w tej chwili jest głównym rozgrywającym w bitwie o GME.
Magna jest dzisiaj jednym z największych dostawców komponentów motoryzacyjnych na świecie. Ale produkuje również modele aut na zlecenie znanych koncernów. Austriacka Magna Steyr montuje m.in. jeepa grand cherokee, chryslera voyagera i bmw 3x
Rozwój kanadyjsko-austriacki koncern zawdzięcza kolejnym przejęciom. Po kupnie od Chryslera i GM New Venture Gear powstał w 2007 r. Magna Powertrain. Przejmując od Porsche CTS Fahrzeug-Dachsysteme, stała się największym na świecie producentem dachów do kabrioletów. W 2008 r. kupiła Ogihara America Corp., największą tłocznię w USA. Dzisiaj zatrudnia 83 tys. pracowników i ma 240 fabryk w 24 krajach na świecie, a ich działalność wspierają 62 centra inżynieryjne i badawcze. W przyszłym roku ma stamtąd wyjechać pierwsze auto hybrydowe wyprodukowane całkowicie przez Magnę.
Nie wszystkie przejęcia jednak się udały. W styczniu 2008 r. Magna starała się o Astona Martina, ale ostatecznie nowym właścicielem stało się brytyjskie konsorcjum zmontowane przez Dave’a Richardsa i jego Prodrive. Za kultową markę zapłacił on 479 mln funtów. Rok wcześniej chciała kupić Chryslera od DaimlerChryslera, ale przegrała z amerykańskim funduszem inwestycyjnym Cerberus, który zapłacił Daimlerowi 7,4 mld dol.
[srodtytul]Rosyjski łącznik[/srodtytul]
O kupno Opla Magna stara się wspólnie z Rosjanami – jeszcze do ubiegłego roku najbogatszym obywatelem tego kraju Olegiem Deripaską i państwowym Sbierbankiem. Deripaska i Stronach znają się doskonale.
W 2007 roku właściciel GAZ za pośrednictwem swojego motoryzacyjnego holdingu Russkije Maszyny za 1,54 mld dol. kupił udziały w Magnie. Tym samym uzyskał prawo do nominowania, tak samo jak Stronach Trust, sześciu członków zarządu. Była to najbardziej prestiżowa transakcja rosyjskiej firmy. Finansowo więcej skorzystała Magna, bo pod ochroną jednego z ulubionych biznesmenów Władimira Putina otwierały się przed nią wielkie możliwości działania w Rosji. Z kolei Rosjanie otrzymywali dostęp do technologii.
Ten związek jednak nie przetrwał, bo jesienią ubiegłego roku Deripaska stracił majątek i ratując się przed bankami, sprzedał większość zagranicznych aktywów, w tym udziały w Magnie.
[i]Strona koncernu
[link=http://www.magna.com/magna/en]www.magna.com/magna/en[/link][/i]
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA