fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Sobieski kusi Amerykanów niską ceną

Kryzys nie przeszkadza sztandarowej wódce grupy Belvedere podbijać Stanów Zjednoczonych. Sposób na zwiększenie tam sprzedaży znalazł też jej konkurent CEDC
– Popyt na Sobieskiego w Stanach Zjednoczonych rośnie na tyle szybko, że nie jest wykluczone, iż w najbliższych miesiącach będziemy go tam sprzedawać więcej niż w Polsce, która jest obecnie największym rynkiem zbytu tej marki – mówi „Rz” Maciej Meyer, rzecznik grupy Sobieski należącej do Belvedere. Firma ta jest wiceliderem polskiego rynku wódki wartego według Nielsena ok. 10 mld zł.
Tylko w styczniu 2009 r. eksport wódki Sobieski do Stanów Zjednoczonych stanowił kilkanaście procent całej ubiegłorocznej sprzedaży marki na tamtejszy rynek. W ciągu całego 2008 roku Amerykanie kupili ponad 2,5 mln litrów sobieskiego, cztery razy więcej niż w 2007 roku. [wyimek]54 mln euro wyniósł w 2008 r. nasz eksport alkoholi na rynek amerykański według fundacji FAMMU/FAPA[/wyimek]
Sukces, który w czasie kryzysu udaje się osiągnąć tej wódce w USA, to efekt strategii realizowanej przez firmę Belvedere od wejścia na rynek amerykański dwa lata temu. Mimo krytyki konkurentów zdecydowała się wówczas walczyć o rynek amerykański niską ceną. Obecnie, gdy popyt – szczególnie na drogie alkohole – wyhamował, sprzedaż marki Belvedere nadal idzie w górę. Za butelkę sobieskiego o pojemności 0,75 litra trzeba zapłacić w USA nie więcej niż ok. 11 dolarów. Dla porównania żubrówka produkowana przez lidera polskiego rynku wódki firmę Central European Distribution Corporation kosztuje tam ponad 28 dol. W CEDC przyznają, że popyt na żubrówkę na rynku amerykańskim w ostatnich miesiącach wyhamował. Jednak eksport firmy do USA nadal rośnie, głównie dzięki temu, że CEDC oferuje tam także tańsze alkohole pod markami lokalnych dystrybutorów. Tadeusz Dorda, prezes Podlaskiej Wytwórni Wódek w Siedlcach, dla której USA również są największym rynkiem eksportowym, zwraca uwagę, że w ostatnim czasie wielu producentów i dystrybutorów alkoholi na rynku amerykańskim zdecydowało się na obniżki cen, aby uniknąć spadku sprzedaży. Jego firma ceny wódki Chopin – wynoszącej w USA ok. 40 dol. za butelkę – nie obniżyła. Mimo że sprzedaż w Stanach Zjednoczonych była w 2008 r. o 5 proc. niższa niż w 2007 r.
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

REDAKCJA POLECA

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA