fbTrack

Nauka

Pióra starsze niż dinozaury

Dinopuch
NATURE
Niewielki dinozaur wędrujący przed milionami lat po stepach dzisiejszych Chin pokryty był sztywnymi włosami podobnymi do piór. Odkrycie dinozaura Tianyulong confuciusi przez chińskich naukowców wywołało dyskusję na temat pochodzenia piór.
Coś co naukowcy nazwali „dinopuchem” odkryte zostało już dawno w skamieniałościach terapodów, drapieżnych dinozaurów dwunożnych, które wedle opinii wielu naukowców były ewolucyjnie powiązane z ptakami. Ale odkryty w Chinach gad był daleko spokrewniony z terapodami, a jego puste wewnątrz włosy mogły być czymś w rodzaju prymitywnych piór — twierdzą chińscy naukowcy, opisujący odkrycie w dzisiejszym wydaniu magazynu „Nature”.
Dość wcześnie, ok. 235 mln lat temu, w procesie ewolucji dinozaury podzieliły się na dwie podstawowe grupy. Do jednego z nich należały dinozaury gadziomiedniczne, m.in. terapody, do drugiej dinozaury ptasiomiedniczne do której należał m.in. nowo odkryty okaz w Chinach. Według chińskich uczonych obie grupy gadów były wyposażone w prymitywne pióra, które odziedziczyły po wcześniej żyjącym wspólnym przodku. Badacze z Chińskiej Akademii Nauk i Chińskiej Akademii Nauki o Ziemi (obie instytucje działają w Pekinie), którzy odkryli skamieniałość, uważają że pochodzi ona z okresu między 144 i 99 mln lat temu. Zwierze poruszało się dwóch nogach i miało długi ogon. Zapewne nie było jeszcze dorosłe, mierzyło zaledwie niewiele ponad 70 cm długości. Nie wiadomo czym dokładnie się żywiło. Skamieniałe szczątki zachowane w płaskim kamieniu nie pozostawiają wątpliwości — zwierze pokryte było czymś w rodzaju ni to piór ni to włosów długości 4 cm, na ogonie nieco dłuższych (5 cm).
Komentując artykuł w „Nature” Mark Norell z Amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku stwierdził, że już dawno uważał, że wczesne dinozaury były opierzone. Późniejsze gatunki zaś miały twory podobne do piór, ale te nie zachowały się w skamieniałościach. Luis Chiappe, dyrektor Instytutu Dinozaurów Muzeum Historii Naturalnej w Los Angeles wątpi jednak żeby pióra mogły wyewoluować u innych gatunków, niż terapody i ptaki. — Nie widzę żadnych powodów aby dojść do wniosku, że pióra pojawiły się wcześniej niż dinozaury lub w tym samym czasie.