Kultura

Sztuka konserwacji - Dorota Kwiatkowska

Konserwowany w ramach pracy magisterskiej fragment, znajdujący się na pierwszym przęśle południowego transeptu, na ścianie zachodniej kościoła. Stan przed konserwacją, fot. D. Kwiatkowska.
Materiały Promocyjne
Konserwacja malowidła ściennego Władysława Drapiewskiego w kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego w Goworowie
Praca dotyczy konserwacji fragmentu malowidła Władysława Drapiewskiego z lat 1934 - 38. Konserwowany fragment o wielkości około 76 m kwadratowych, znajduje się na zachodniej ścianie kościoła, na pierwszym przęśle południowego transeptu.
- Malowidło było mocno zabrudzone i pokryte warstwą kurzu. Gołym okiem widoczne było duże zawilgocenie. Zniszczenia obejmowały około 30 - 35 proc. powierzchni - mówi konserwatorka Dorota Kwiatkowska. - Moim zadaniem było powstrzymanie dalszej destrukcji obiektu i przywrócenie mu wartości estetycznych - dodaje. Władysław Drapiewski urodził się 12 listopada 1876 r. w Gackach. Naukę rzemiosła artystycznego rozpoczął u malarza Antoniego Szymańskiego. W 1899 r. został przyjęty do Międzynarodowej Szkoły Malarstwa Kościelnego w Kevelaer kierowanej przez prof. Fryderyka Stummla. Jego najważniejszym dziełem jest polichromia katedry płockiej wykonana w latach 1904 – 1914.
Artysta jest autorem polichromii ściennych w około 122 kościołach, wykonanych pomiędzy 1890 a 1960 r. na terenie centralnej i wschodniej Polski. Malarstwem ściennym w latach 1890 – 1939 zajmowali się też m.in. Matejko, Wyspiański, Tetmajer i Mehoffer. Narastający od końca XIX w. krytycyzm w stosunki do estetyzmu historycznego spowodował, że przez długie lata dzieła Władysława Drapiewskiego uznawane były za synonim złego smaku i określane mianem „drapiewszczyzny”. W 1958 r. malarz został odznaczony przez papieża Piusa XII krzyżem komandorskim św. Grzegorza. Zmarł 30 grudnia 1961 r. w Pelplinie. W 1965 r. w Muzeum Diecezjalnym w Płocku odbyła się pośmiertna wystawa prac malarskich Władysława Drapiewskiego. [ramka][b]Praca magisterska na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki[/b] [b]Tytuł części praktycznej:[/b] Konserwacja malowidła ściennego Władysława Drapiewskiego w kościele pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego w Goworowie. [b]Tytuł części teoretycznej: [/b] Malarstwo dekoracyjne Władysława Drapiewskiego – rodowód artystyczny, ikonografia, technika i technologia. [b]promotor:[/b] st. wyk. mgr Andrzeja Łojszczyka [b]kontrola naukowa:[/b] dr hab. Tytus Sawicki[/ramka]

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL