fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

Deweloperzy ukarani za nierzetelność

Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek
Nie wolno w reklamach zachwalać produktu ani usługi jako zatwierdzonych przez urzędników lub polecanych przez ekspertów, jeśli nie jest to prawda
Podkreśla to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który nałożył 7 tys. zł kary na Polski Związek Firm Deweloperskich (PZFD). Chodziło o katalog-załącznik do kodeksu dobrych praktyk PZFD opublikowany w Internecie w grudniu 2007 r.
Związek określił w nim zasady umowy deweloperskiej. W reklamie tego katalogu PZFD ogłaszał, że uzyskał on akceptację UOKiK, co było niezgodne z prawdą. Urzędnicy zaakceptowali tylko stworzony wcześniej kodeks dobrych praktyk, ale nie dodany do niego katalog.
Zdaniem UOKiK podanie tej nieprecyzyjnej informacji miało znaczenie dla konsumentów przy wyborze kontrahenta, tym bardziej że katalog zawierał kontrowersyjne zapisy, m.in. o możliwości zmiany powierzchni mieszkania.
[b]Teraz związek musi umieścić decyzję prezesa UOKiK na swojej stronie internetowej na sześć miesięcy, a jej sentencję ogłosić w gazetach[/b].
UOKiK powołał się na obowiązującą już ponad rok [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=238605]ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (DzU z 2007 r. nr 171, poz. 1206 ze zm.)[/link]. Ustawa uznaje za wprowadzanie w błąd m.in. rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji.
Art. 7 pkt 3 ustawy przewiduje, że [b]nieuczciwą praktyką rynkową w każdych okolicznościach jest wprowadzanie w błąd poprzez twierdzenie, że kodeks dobrych praktyk został zatwierdzony przez organ publiczny lub inny organ, jeśli jest to niezgodne z prawdą[/b].
UOKiK przytoczył też sondaż TNS OBOP, z którego wynika, że 44 proc. konsumentów nie odróżnia, które informacje w reklamach są prawdziwe.
Inne sprawy toczone w UOKiK na podstawie nowych przepisów to badania kampanii "Zamykamy Żabki". Nie chodziło o likwidację sklepów (o czym myślało wielu klientów), ale o sejfy w kształcie żab, które były nagrodami w loterii na dziesiąta rocznicę działania sieci. Ta sprawa jeszcze trwa, ale PTK Centertel został ukarany 800 tys. zł kary za prowadzoną podczas zeszłego Bożego Narodzenia kampanię "Bliskość tworzy święta". Firma nawiązywała w reklamach do tematyki i symboliki bożonarodzeniowej, a jednocześnie nie można było w okresie świątecznym korzystać z tych promocyjnych usług. Michał Kosiarski
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA