fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Zakupy online średnio raz w miesiącu

Produkty z wyższych półek cenowych chętniej kupujemy online. Dlatego żywność wciąż wybierana jest głównie w tradycyjnych sklepach.
Fotorzepa, Dominik Pisarek Dominik Pisarek
Produkty z wyższych półek cenowych chętniej kupujemy online. Dlatego żywność wciąż wybierana jest głównie w tradycyjnych sklepach.

Polscy internauci kupują online średnio raz w miesiącu lub rzadziej, przy czym najczęściej na portalach aukcyjnych. W internecie nadal zdecydowanie chętniej kupimy odzież niż np. produkty spożywcze - podaje dom mediowy Mindshare Polska w oparciu o badanie internautów „Zakupy w internecie".

Osoby robiące zakupy online korzystają z tej formy średnio raz w miesiącu, najchętniej wybierając aukcje internetowe – korzystanie z nich deklarowało aż 92 proc. respondentów, w drugiej kolejności odwiedzane są sklepy online (kupuje tam 74 proc. badanych), zaś najmniejszą popularnością cieszą się zakupy grupowe z 35 proc. wskazań. W internecie kupujemy najczęściej produkty o wyższej wartości np. odzież i obuwie, zabawki i artykuły dla dzieci, kosmetyki i perfumy, a także sprzęt RTV/AGD i komputerowy.

Produkty te dostępne są online w atrakcyjniejszej cenie niż w sklepach tradycyjnych, nie musimy ich też mieć od razu, dlatego chętniej poczekamy na dostawę. Postawieni jednak przed wyborem online versus offline, większość produktów internauci chcieliby kupować właśnie online np. filmy, muzykę, gry (74 proc.), zabawki i akcesoria dla dzieci (70 proc.), bilety na samolot lub pociąg (68 proc.), bilety na koncert lub do teatru (67 proc.) czy książki, e-booki i audiobooki (66 proc.).

Autorzy badania zauważają iż nawet firmy, które zwyczajowo kojarzone są z działalnością offline, stają się coraz bardziej aktywne w internecie. - Dlatego analiza zwyczajów zakupowych online będzie wartościowa dla coraz większej liczby marketerów. Uzyskane wyniki podpowiadają m.in. które obszary rynku są już zagospodarowane, w których jest jeszcze miejsce na rozwój, a także jak planować działania marketingowe, aby w pełni wykorzystać potencjał poszczególnych narzędzi i kanałów, z których korzystają polscy internauci - mówi Karolina Chołuj, Director, Business Planning, dom mediowy Mindshare Polska.

Zakupy w internecie robimy głównie za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa (93 proc.). Wykorzystanie w online shoppingu urządzeń mobilnych nadal nie jest zbyt powszechne (19 proc.), ale biorąc pod uwagę rosnącą popularność smartfonów czy tabletów, można oczekiwać, że m-commerce również będzie zyskiwał na znaczeniu w codziennym życiu konsumentów. Szczególny potencjał tego kanału sprzedaży można zaobserwować wśród mężczyzn, uczniów i studentów (w wieku 15-24) oraz mieszkańców dużych miast, czyli grup celowych charakteryzujących się większą otwartością na nowe technologie.

Zgodnie z oczekiwaniami, jednym z najważniejszych motywów zakupów online jest cena zdecydowana większość respondentów twierdzi, że kupuje przez internet, ponieważ cena produktów w tym kanale jest niższa w porównaniu do sprzedaży stacjonarnej, a ponadto istnieje możliwość porównania kosztów zakupu na wielu stronach. Zdaniem badanych, różnice są szczególnie zachęcające w przypadku sprzętu RTV/AGD oraz komputerowego, zwłaszcza w połączeniu z dokładnym opisem produktów, możliwością poznania opinii innych kupujących oraz korzystnymi warunkami gwarancji. Wśród ważnych motywów zakupów online większość internautów wymienia także: duży wybór produktów, oszczędność czasu, możliwość dokonania zakupu w dowolnym momencie oraz możliwość zakupu towarów trudno dostępnych. Smart shopping, dostępność produktów i elastyczność wobec indywidualnego planu dnia kupującego ? to zatem główne motywy korzystania z internetu, jako kanału zakupowego.

Poszukując informacji o produktach internauci najczęściej korzystają ze stron producentów lub porównywarek cen, ale także z forów internetowych. Przykładem może być zakup sprzętu RTV/AGD aż 44 proc. badanych powołało się na porównywarki cen, jako główne źródła wiedzy o produkcie, 39 proc. wskazywało na strony producentów, a 24 proc. na fora internetowe.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA