fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Ubezpieczenia

Niebezpieczny jak rowerzysta

Bloomberg
Sezon rowerowy się rozpoczął. Moda na ścieżki rowerowe w miastach powoduje, że coraz więcej z nas przesiada się z auta na dwa kółka.

Z badania Europ Assistance Polska wynika zaś, że nawet na rowerze cenimy sobie bezpieczeństwo, ale rzadko używają odblasków i kasku, a tylko 5 proc. z nich zdecydowało się na zakup odpowiedniego ubezpieczenia.

Badanie pokazało też, że rowerzyści uważają, że aż ponad połowa innych amatorów dwóch kółek, z którym stykają się na drodze zachowuje się niebezpiecznie. Na rowerze jeżdżą przede wszystkim w celach rekreacyjnych (87 proc.) i w towarzystwie (75 proc.).

- Około 66 proc. respondentów sprawdza przed przejażdżką stan swojego roweru. Większość rowerzystów (77 proc.) używa odblasków – czytamy w raporcie z pierwszego Ogólnopolskiego Badania Rowerowego, jakie wykonano w lutym 2015 r. na zlecenie Europ Assistance Polska. - Niepokoi jednak fakt, że aż jedna czwarta nie stosuje tego zabezpieczenia, mimo że zgodnie z obowiązującymi przepisami rower musi mieć z tyłu obowiązkowy odblask koloru czerwonego. Dodatkowo 48 proc. jeździ tylko po wyznaczonych trasach, a 33 proc. cyklistów używa kasku. Co ciekawe kobiety częściej niż mężczyźni jeżdżą tylko po wyznaczonych trasach, rzadziej jednak używają kasków czy ochraniaczy. Z kolei rodzice, którzy zabierają swoje dzieci na przejażdżki rowerowe najchętniej przewożą je w foteliku rowerowym (40 proc.), tylko 4 proc. korzysta ze specjalnych przyczepek. W większości jednak (56 proc.) dzieci podróżują na własnych rowerach.

Z badania wynika jednak niezbicie, że bezpieczeństwo jest kluczowe dla większości rowerzystów, jednak zwraca uwagę fakt, że niewielu z nich korzysta ze specjalnych ubezpieczeń dla rowerzystów. Zaledwie 5 proc. badanych przyznaje, że posiada tego typu ubezpieczenie. 49 proc. z nich kupiło ubezpieczenie samodzielnie, a reszta otrzymała je w ramach innego ubezpieczenia. Tymczasem na rynku dostępne są już ubezpieczenia dedykowane rowerzystom, takie jak Pomoc Rowerowa od Europ Assistance Polska. Warto jednak zadbać o swój rower i nie dopuścić do jego kradzieży. Najpopularniejsze jest zabezpieczenie mechaniczne, które stosuje 71 proc. badanych. Najczęściej są to łańcuchy, linki i zapięcia typu un-lock. 16 proc. osób znakuje swój rower, a 14 proc. stosuje blokadę na tylne koło. Mimo to co dziesiąty rowerzysta przyznaje, że w ciągu kilku ostatnich lat skradziono mu rower. Jak wynika ze statystyk, najczęściej kradzieży dokonywano z miejsca zamieszkania, przede wszystkim z piwnicy, gdzie cykliści najczęściej przechowują swoje rowery (25 proc. kradzieży).

W większości gospodarstw domowych znajdują się dwa (39 proc.) lub trzy (25 proc.) rowery. Najczęściej są to rowery górskie (55 proc.) i miejskie (54 proc.), rzadziej rowery trekkingowe (11 proc.) i kolarzówki (8 proc.). Co ciekawe rowerów górskich częściej używają mężczyźni i osoby młode. Rowery przeznaczone do jazdy w mieście preferują kobiety i osoby starsze. Interesujący jest też fakt, że rower miejski jest bardziej popularny wśród mieszkańców wsi, a górski wśród mieszkańców miast.

Rowerzyści deklarują, że w sezonie jeżdżą na rowerze kilka razy w tygodniu (56 proc.), 19 proc. cyklistów korzysta wtedy z roweru codziennie. Najczęściej rower jest dla nich formą spędzenia wolnego czasu (87 proc.), z kolei 28 proc. rowerzystów korzysta z niego w celu zrobienia zakupów, a 26 proc. dojeżdża nim do pracy lub szkoły. Badanie pokazuje, że Polacy zdecydowanie preferują jazdę z bliskimi. W trakcie jazdy rowerem cyklistom towarzyszy zwykle ktoś z rodziny (47 proc.), 35 proc. chętnie jeździ również w gronie znajomych i przyjaciół, a 29 proc. badanych zabiera na wycieczki rowerowe dzieci. Samotne przejażdżki wybiera 25 proc. ankietowanych, z czego większość stanowią osoby starsze.

Ogólnopolskie Badanie Rowerowe zostało zrealizowane w lutym 2015 roku przez firmę badawczą ARC Rynek i Opinia na zlecenie i na podstawie kwestionariusza pytań opracowanego przez firmę Europ Assistance Polska. Próba badawcza wyniosła 1046 osób, które posiadają w gospodarstwie domowym rower i jeżdżą nim w sezonie przynajmniej raz w tygodniu.

Źródło: ekonomia.rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA