Motoryzacja

Volkswagen już montuje we Wrześni linie produkcyjne

Bloomberg
Mija dokładnie rok od ogłoszenia decyzji Volkswagena o budowie fabryki we Wrześni. Ma produkować nowy model dostawczego Craftera w ilości nawet 100 tys. sztuk rocznie

W maju będzie gotowy budynek centrali mediów, następnie hale spawalni i montażu. W końcu roku zakończa się prace przy lakierni.

- Równolegle do zamykania hal produkcyjnych rozpoczęliśmy montaż pierwszych linii technologicznych. Są na tyle duże że wstawiamy je jeszcze przed zamknięciem budynku ścianami – relacjonuje dyrektor zakładu, Ralf Nitzschke. Linie przystosowane są bowiem do produkcji pojazdów dochodzących do 7 m długości. Same urządzenia do testowania napędu można przyrównać do dwupokojowego mieszkania. – W połowie marca rozpoczęliśmy także przygotowanie dróg komunikacyjnych wewnątrz fabryki – dodaje Nitzschke.

Przy budowie nowej fabryki zatrudnionych jest około 800 pracowników z 65 firm. W okresie najbardziej intensywnych prac budowlanych zaplanowanych na okres wakacyjny tego roku liczba ta wzrośnie nawet do około 2 tysięcy osób.

W zakładzie znajdzie zastosowanie wiele rozwiązań służących ochronie środowiska. Będą tam m.in. rekuperatory energii cieplnej, dzięki którym uda się ponownie wykorzystać aż 75 proc. ciepła technologicznego. - Przy budowie karoserii zainstalowane zostaną roboty oraz technologie laserowe, które zużywają o jedną trzecią mniej energii niż standardowo stosowane – dodaje prezes Vokswagen Poznań, Jens Ocksen.

Volkswagen Poznań prowadzi już rekrutację do nowej fabryki. Spółka zatrudniła dotychczas ok. 300 osób, zwłaszcza inżynierów oraz specjalistów z takich branż jak logistyka, utrzymanie ruchu czy zapewnienie jakości.

Polska fabryka craftera staje na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (WSSE). Volkswagen rozważał kilka lokalizacji na umiejscowienie nowej inwestycji. O wyborze WSSE zadecydowało wiele czynników, w tym grunty położone w odległości zaledwie 4 km od autostrady A2 oraz 60 km od międzynarodowego lotniska Poznań – Ławica. Konkurencyjną lokalizacją był Stargard Szczeciński.

Niemcy zaznaczyli, że nowy zakład przyczyni się do wzrostu zatrudnienia w jego otoczeniu, gdzie znajda się jego polscy i zagraniczni poddostawcy. - Spowoduje to dalsze zwiększenie zatrudnienia w regionie. Poszerzymy także naszą bazę produktową w Polsce – zapowiedział Ocksen.

Obecnie udział polskich firm produkujących części motoryzacyjne dla poznańskiej fabryki Volkswagena przekracza 40 proc. Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś zwrócił uwagę, że dla Polski budowa fabryki Craftera jest ostatnią szansą na nową dużą montownię samochodów, dającą tysiące miejsc pracy i pobudzającą gospodarkę. - Będzie to prawdopodobnie ostatnia fabryka samochodów, jaka powstanie w Europie na przestrzeni najbliższych kilku lat - powiedział Faryś.

Źródło: ekonomia.rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL