fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Nie mamy Picassa

Biuletyn historii sztuki, Instytut Sztuki PAN
Rzeczpospolita
Warto przeczytać tekst dr Kamili Kłudkiewicz „Kolekcjonerstwo europejskie na przełomie XIX i XX wieku. Szkic o różnorodności gustów oraz stosunku kolekcjonerów do sztuki współczesnej".

Znajdziemy go w „Biuletynie Historii Sztuki" Instytutu Sztuki PAN (nr 2/2014).

Autorka analizuje motywacje ludzi zbierających dzieła sztuki. Zastanawia się, dlaczego polski kolekcjoner Edward Aleksander Raczyński (1847–1926) nie kupował arcydzieł takich malarzy jak np. Picasso lub impresjoniści, lecz wybierał droższe, słabe artystycznie, salonowe malarstwo.

Autorka wyjaśnia to przynależnością Raczyńskiego do arystokracji. Ciekawe, czy tak samo łagodnie oceniłby Raczyńskiego zachodni historyk. A może Raczyński kupował takie obrazy, bo nie był wrażliwy na sztukę?

Pisałem tu przed laty o guście innego polskiego arystokraty Karola Lanckorońskiego. Mógł zamawiać portrety u Gustawa Klimta. Jednak wolał Kazimierza Pochwalskiego, a Klimta zwalczał. Podobnie jak nowoczesnego malarza Józefa Mehoffera. Czy decyzje Lanckorońskiego można wyjaśnić przynależnością do arystokracji? Może miał po prostu kiepski gust?

Nie mamy w polskich zbiorach Picassa może ...

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA