fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Konsumenci

14 dni na odstąpienie od umowy przy zakupach przez Internet.

Bedziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy przy zakupach przez Internet.
www.sxc.hu
Gabriela Setla
Robiąc zakupy przez Internet czy telefon, będziemy mieli 14 dni na odstąpienie od umowy.
Dziś podczas zakupów poza lokalem przedsiębiorcy (np. przez Internet czy na pokazach) klient ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyn w ciągu dziesięciu dni od daty zakupu. Ten okres jednak zostanie wydłużony o cztery dni za sprawą projektu nowej ustawy o prawach konsumentów, który we wtorek przyjął rząd.
Zmiany przygotowane przez Ministerstwo Sprawiedliwości sprawią też, że konsumenci mają być dokładniej informowani przy zakupach w sklepach internetowych. Mają otrzymać dokładną informację o cechach produktu, zasadach związanych ze sprzedażą, zawieraną umową czy płatnościami. Ponadto mają mieć szczegółowe informacje o wszystkich kosztach związanych z zakupami (np. opłaty za dostarczenie przesyłki itp.) zanim podejmą decyzję o kupnie produktu.
– Chodzi o to, byśmy dokładnie wiedzieli, ile zapłacimy za dany produkt, i byśmy później nie byli zaskakiwani np. dodatkowymi opłatami – mówi Andrzej Rynk, zastępca dyrektora Departamentu Prawa Cywilnego w MS. Przyznaje też, że co prawda już dziś wiele sklepów informuje o wszystkich kosztach swoich klientów, ale wciąż są i takie, które nie robią tego zbyt dokładnie.
Zgodnie z projektem sprzedawca internetowy może pobierać opłaty za połączenia z infolinią, ale nie mogą być one wyższe niż taryfa podstawowa, czyli jak za zwykłe połączenie telefoniczne.
Konsumenci już dziś powinni dostać dokładne informacje np. o prawie odstąpienia od umowy w określonym terminie. A gdy ich nie otrzymują, to czas na odstąpienie się wydłuża do trzech miesięcy. Zgodnie z projektem, jeżeli sprzedawca nie przekaże klientom takich informacji, to konsumenci będą mieli aż 12 miesięcy i 14 dni na odstąpienie od umowy.
Zmieniają się też zasady dochodzenia praw przez konsumentów w wypadku tradycyjnych zakupów. Za wadliwą rzecz czy niezgodność towaru z umową będziemy dochodzić swoich praw na podstawie zmienionych przez projekt tej ustawy przepisów kodeksu cywilnego.
I dziś konsument może najpierw żądać np. wymiany towaru niezgodnego z umową sprzedaży czy jego naprawy, a gdy jest to niemożliwe – to zwrotu pieniędzy. Po zmianach też będzie miał takie możliwość, z tym że na podstawie kodeksu cywilnego.
Andrzej Rynk zaznacza, że konsument będzie mógł też od razu odstąpić od umowy i domagać się zwrotu pieniędzy za wadliwy towar.
etap legislacyjny: trafi do prac w Sejmie
Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA