Krajowa Izba Odwoławcza w uzasadnieniu wyroku z 27 lipca (sygn. akt KIO 1399/18) wskazała na ważną przesłankę, jaką powinna spełniać osoba, na której doświadczenie, jako kierownika robót budowlanych, powołuje się wykonawca w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Czytaj także: Przetargi: doświadczenie z konsorcjum nie zawsze przekona zamawiającego
W stanie faktycznym rozstrzygnięcia, zamawiający – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – wymagał od wykonawcy spełnienia warunku udziału w postępowaniu polegającego na wskazaniu osób proponowanych do pełnienia funkcji kierownika budowy oraz kierownika robót drogowych w toku wykonywania zamówienia. Mieli oni legitymować się kwalifikacjami zawodowymi i wykształceniem odpowiednim do funkcji, jaka zostanie im powierzona, a także wskazanym przez zamawiającego doświadczeniem przy realizacji zadań o określonym charakterze na stanowiskach kierownika budowy, kierownika robót drogowych lub inspektora nadzoru specjalności inżynieryjnej drogowej. Doświadczenie wskazanego personelu wykonawcy stanowiło jednocześnie kryterium oceny ofert - wskazanie więcej niż jednego zadania odpowiadającego wymogom zamawiającego skutkowało przyznaniem większej ilości punktów.
Zakwestionowane doświadczenie
Konsorcjum uczestniczące w postępowaniu wskazało dwie osoby w celu spełnienia przedmiotowego warunku: jedną do pełnienia funkcji kierownika budowy, a drugą do funkcji kierownika robót drogowych, wymieniając jako zadania potwierdzające doświadczenie po dwa te same zadania. Zamawiający wezwał konsorcjum do złożenia wyjaśnień w zakresie pełnienia przez jedną ze wskazanych osób funkcji kierownika robót drogowych przy powyższych zadaniach, stwierdzając, że zamawiający był przy nich inwestorem i „z wiedzy zamawiającego jak i posiadanych dokumentów nie wynika, aby Pan M. pełnił funkcje kierownika robót drogowych na w/w zadaniach, m. in. brak wpisów w dziennikach budowy."
Konsorcjum do odpowiedzi na wezwanie załączyło oświadczenia osób pełniących funkcje techniczne w realizacji wskazanych zadań, w tym w szczególności oświadczenia inspektorów nadzoru, a także oświadczenie złożone wraz z CV przez wskazaną osobę i jej świadectwo pracy potwierdzające zatrudnienie na stanowisku kierownika budowy w firmie wykonawcy obu wskazanych zadań. Wskazało jednocześnie, że zamawiający nie zdefiniował funkcji kierownika robót jako obowiązkowo dokumentowanej wpisami do dziennika budowy.