Czy gminna biblioteka może prowadzić także działalność gospodarczą

Instytucja kultury (w tym biblioteka) może dodatkowo prowadzić działalność inną niż kulturalna. W statucie tej instytucji można przewidzieć prowadzenie działalności gospodarczej, jeżeli ta działalność nie będzie kolidować z celem utworzenia instytucji kultury.

Publikacja: 23.01.2018 01:00

Czy gminna biblioteka może prowadzić także działalność gospodarczą

Foto: Fotorzepa, Danuta Matłoch

- Rada gminy chce zastrzec w statucie biblioteki możliwość prowadzenia przez nią działalności gospodarczej m.in. w zakresie usług komputerowych i introligatorskich. Dochody z tej działalności byłyby przeznaczane na cele statutowe biblioteki. Czy takie rozwiązanie jest zgodne z przepisami?

Tak. Ogólne zasady działania bibliotek określa ustawa o bibliotekach (dalej u.b.). W art. 19 ust. 2 u.b. przewidziano, że gmina ma obowiązek prowadzenia co najmniej jednej gminnej biblioteki publicznej, wraz z odpowiednią liczbą filii i oddziałów oraz punktów bibliotecznych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.b. do zadań biblioteki należy m.in. obsługa użytkowników, w tym przede wszystkim udostępnianie zbiorów i prowadzenie działalności informacyjnej. Do zadań biblioteki może należeć także prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej (art. 4 ust. 2 u.b.). W art. 14 ust. 1 u.b. zastrzeżono, że usługi biblioteki, której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, powinny być ogólnie dostępne. Zasadniczo usługi te są bezpłatne. Opłaty mogą być pobierane m.in. za usługi informacyjne, bibliograficzne i reprograficzne, z tym, że wysokość tych opłat nie może przekraczać kosztów wykonania usługi (art. 14 ust. 2-3 u.b.).

W orzecznictwie podkreśla się jednak, że – zgodnie z art. 2 u.b. – w zakresie nieuregulowanym tą ustawą do bibliotek stosuje się odpowiednio przepisy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W myśl art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej u.d.k.) biblioteki są jedną z form organizacyjnych tej działalności. Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 6 u.d.k. w statucie instytucji kultury można przewidzieć prowadzenie przez nią działalności innej niż kulturalna.

Jak wyjaśniono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 września 2016 r. (sygn. II OSK 2062/16, LEX nr 2119856), zawarte w u.b. odesłanie do przepisów u.d.k. świadczy o woli ustawodawcy rozszerzenia zakresu działalności prowadzonej przez biblioteki. Brak w u.b. regulacji dotyczących prowadzenia przez biblioteki działalności gospodarczej umożliwia odpowiednie zastosowanie w tym zakresie przepisów u.d.k. Biblioteka może dodatkowo prowadzić działalność inną niż ujęta w art. 4 u.b. oraz czerpać z niej zyski, jeżeli dodatkowa działalność nie będzie kolidować z realizacją podstawowych celów tej instytucji kultury. W sytuacji, gdy biblioteka ma prowadzić działalność gospodarczą, powinien przewidywać to jej statut.

Zgodnie z art. 11 ust. 3 pkt 1 i 4 u.b. w statucie biblioteki określa się cele i zadania biblioteki oraz źródła finansowania jej działalności.

W wyroku NSA z 3 września 2013 r. (sygn. II OSK 1698/13, LEX nr 1559451) stwierdzono jednak, że konieczność ścisłego wskazania w statucie form, w jakich biblioteka będzie realizować swoje cele ustawowe i statutowe stanowiłaby nadmierny rygoryzm. Cele i zadania biblioteki określa statut, ale nie można przyjąć, aby zadania realizowane przez bibliotekę musiały być w nim określone katalogiem zamkniętym. ?

—Anna Puszkarska, radca prawny

podstawa prawna: art. 2, art. 13, art. 40 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 862)

podstawa prawna: art. 1-4, art. 8-15, art. 18-20a ustawy z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 642 ze zm.)

- Rada gminy chce zastrzec w statucie biblioteki możliwość prowadzenia przez nią działalności gospodarczej m.in. w zakresie usług komputerowych i introligatorskich. Dochody z tej działalności byłyby przeznaczane na cele statutowe biblioteki. Czy takie rozwiązanie jest zgodne z przepisami?

Tak. Ogólne zasady działania bibliotek określa ustawa o bibliotekach (dalej u.b.). W art. 19 ust. 2 u.b. przewidziano, że gmina ma obowiązek prowadzenia co najmniej jednej gminnej biblioteki publicznej, wraz z odpowiednią liczbą filii i oddziałów oraz punktów bibliotecznych. Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.b. do zadań biblioteki należy m.in. obsługa użytkowników, w tym przede wszystkim udostępnianie zbiorów i prowadzenie działalności informacyjnej. Do zadań biblioteki może należeć także prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej (art. 4 ust. 2 u.b.). W art. 14 ust. 1 u.b. zastrzeżono, że usługi biblioteki, której organizatorem jest jednostka samorządu terytorialnego, powinny być ogólnie dostępne. Zasadniczo usługi te są bezpłatne. Opłaty mogą być pobierane m.in. za usługi informacyjne, bibliograficzne i reprograficzne, z tym, że wysokość tych opłat nie może przekraczać kosztów wykonania usługi (art. 14 ust. 2-3 u.b.).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP